Hopp til innhold

Krever vernestatus tilbake

Eierne av MS Hamen krever at Riksantikvaren opphever vedtaket om å fjerne vernestatus for skipet.

Riksantikvaren fjernet i juli i år M/S Hamens vernestatus og trakk samtidig tilbake tilsagn på 1,5 millioner kroner til fartøyet.

Fartøyet M/S "Hamen", som ligger på svensk side i Iddefjorden, er i svært dårlig stand og har tatt inn vann i flere måneder.

Skipet har hatt status som vernet fartøy siden 2005, men Riksantikvaren mente i juli at det ikke er realistisk å jobbe videre med bevaring av skipet.

- Slik situasjonen nå ser ut, må vi dessverre konkludere med at M/S "Hamen" ikke lenger er et realistisk verneprosjekt, sa riksantikvar Jørn Holme i en pressemelding, da vernestatus ble trukket tilbake.

Les også:

M/S Hamen

FRYKTER SKIPET BLIR LIGGENDE. MS Hamen sank i mars i år, og Strømstad kommune frykter at skipet ikke tåler enda en vinter i grensefjorden mellom Norge og Sverige.

Foto: Rainer Prang / NRK

Klaget inn avgjørelse

Det er Stiftelsen MS Hamen, som eier skipet, og de har klaget inn Riksantikvarens avgjørelse.

Riksantikvaren var på en befaring ombord på MS Hamen, den 24. august i år, men fant ikke grunn til å omgjøre sin beslutning om å fjerne vernestatus og ta tilbake midlene etter befaringen.

Klagen fra MS Hamens eiere er videresendt til Miljøverndepartementet for avgjørelse.

Riksantikvaren skriver i en kommentar til klagen at man fortsatt mener eierne ikke har fulgt opp forutsetningene i avtalen, da skipet fikk vernestatus og midler.

Les også:

M/S Hamen

SJELDENT SKIP. M/S “Hamen” ble bygget i 1949 og representerer et stort antall norske utenriksfartøy som gikk i fart fra 1930-tallet til frem mot slutten av 1970-tallet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Trist kapittel

Det 1 350 tonn tunge lasteskipet MS Hamen fra 1949 ser ikke imponerende ut der det ligger rustent og slitent på et temmelig øde sted på svensk side av Iddefjorden.

MS Hamen var i norsk eie fra 1960 til 1996, og i svensk eie fra 1996 til 2004, da det lå på vent for opphugging.Istandsettingen av M/S Hamen var i utgangspunktet et stort og komplisert prosjekt.

- Bevaring av historiske fartøy avhenger av et konstruktivt samarbeid med eiere. Når dette mangler, er det begrenset hva som er mulig å få til.

Vi beklager at det nå ser ut til at vi må oppgi bevaringen av M/S "Hamen", et viktig skip i norsk historie, sa Riksantikvar Jørn Holme i juli i år.

Gjennom flere år har det norske skipet vært til irritasjon for Strømstad kommune og naboer i området Hälle på svensk side av grensefjorden.

Nylig fikk eierne medhold i Vänersborgs tingsretts miljødomstol, at skipet kan bli liggende inntil videre.

Les også:

Vil lage flytende museum

MS Hamen representerer en fartøytype fra utenriksflåten, som seilte i nordeuropeisk, Nordsjø- og Østensjøfart, først som dampskip senere som motorskip.

Stiftelsen hadde 1,5 millioner kroner igjen av Riksantikvarens bevilgning på totalt to millioner kroner, da vernestatus og midler ble trukket tilbake.

450 000 kroner ble utbetalt fra Riksantikvaren i desember i fjor til sikring av skipet.

Da skipet sank i mars i år, sa Arne Øistein Holm - styreleder i Stiftelsen MS Hamen - til Sveriges Television Västnytt, at stiftelsen hadde innhentet pristilbud for å sette skipet i dokk, både i Norge og i utlandet.

Holm sa til STV at han håpet skipet kunne flyttes i løpet av sommerhalvåret 2011, og han var optimist til at MS Hamen ville se helt annerledes ut i 2012.

- Verkstedene sier at det er en måneds arbeid, så ser det bra ut, sa Arne Øistein Holm i mars i år.

Eierne ønsket å sette skipet i stand, slik at det kan være et flytende museum i en norsk kystby.

Riksantikvarens videresending av Hamen-klage