Neste uke skal Hvaler kommunes kommunestyre se nærmere på bompengefinansieringen i Nedre Glomma, og da vil ordføreren ha et stykke av bompengekaka.
Fremme turisme
– Vi mener bestemt at så lenge bilister fra Hvaler er med på å betale bompenger, bør det bety en utvikling også ut mot Hvaler, sier han, og understreker at da er det snakk om gang- og sykkelvei.
Han mener en gang- og sykkelvei til Hvaler vil fremme turisme og gjøre kommunen mer attraktiv, og har ingen betenkeligheter med å kreve penger fra Fredrikstads pott.
- Les også: Positiv til felles bypakke
- Les også: Kan koste 32 kroner i rushtiden
Nei, dette er noe vi vil gå i dialog med Fredrikstad om og fremme våre synspunkter. Vi ser at det kommer lite eller ingenting til Hvaler i den sammenheng. Vi har diskutert dette flere ganger og vil legge frem innspillene våre overfor Fredrikstad kommune og se hvilke muligheter som finnes til å overføre inntektene til trafikksikkerhetstiltak til Hvaler.
Men hva med Hvalertunnelen?
– Det ordner vi. Jeg mener det bør settes opp en fergeforbindelse mellom Skipstad og Korshavn, hvor det kan være en del av opplevelsen å sykle videre til Skjærhalden.
– Aktuell å se nærmere på
Ordfører i Fredrikstad, Jon-Ivar Nygård, mener bestemt at Hvaler også vil nyte godt av en bedre infrastruktur i Fredrikstad og mener det også vil gagne innbyggerne på Hvaler. Han er derimot positiv til å se nærmere på om bompengene kan brukes utover Hvalerveien.
- Les også: Vi må prioritere
– I utgangspunktet er det sånn at bypakken er en stor satsing, 530 millioner kroner for Fredrikstads del, og da er 108-veien mot Hvaler aktuell å se nærmere på. Om pengene skal brukes til tiltak i Hvaler kommune, det må bli en helt annen sak. Det er i hvert fall utgangspunktet vårt så langt.
Nygård opplyser at Fredrikstad kommune allerede er i dialog med Hvaler om å legge gang- og sykkelvei samtidig som det planlegges ny strømforsyning til Hvaler. Håper er å legge kablene langs veien.