Fakta
- Kommunens omlegging er helt skakkjørt, mener lærere og barnehageansatte i Halden.
I går presenterte Østfoldforskning sin undersøkelse av forholdene i skolen, etter kommunens kontroversielle omorganisering i august i fjor.
- De ansattes oppfatning er entydig ikke positiv.
Sven Erik Skønberg fra Stiftelsen Østfoldforskning levnet i går ettermiddag ingen tvil om at de som jobber i skoler og barnehager bare har erfart problemer med kommunens omorganisering av sektoren.
Rapporten ble presentert på høyskolesenteret på Remmen i går.
367 av 517 ansatte svart på en lang rekke inngående spørsmål, som skulle gi et bilde på de erfaringene de har gjort, etter at kommunen i fjor sommer omorganiserte skolesektoren.
Nedslående svar
Dette er noen av svarene som gikk igjen i undersøkelsen:
- Ressursbruken er blitt mindre effektiv, både i det daglige arbeidet i virksomhetene og i sektoren som helheet
- Personalansvar og personalspørsmål blir dårligere ivaretatt.
- Den pedagogiske ledelsen og læringsmiljøet er svekket, det samme er de ansattes motivasjon.
- Mer stress, flere interessekonflikter, og mindre fleksibilitet.
Krever handling
Listen fortsetter. Og Utdanningsforbundets leder Ellen Stigum sier at politikerne nå må reagere.
- De tilbakemeldingene vi har fått med bekymringer har i høyeste grad vist seg å stemme, sier Stigum.
- Svært få av de ansatte er fornøyd med situasjonen. Både politikere og administrasjonen må nå ta sitt ansvar.
Ingen fasitsvar
Undersøkelsen forteller hva slags oppfatning skole- og barnehageansatte i Halden har - men funnene er ikke etterprøvd. Dermed kan de ansatte ha rett, eller de kan ta feil.
Så nå kan begge parter - som har vært i tottene på hverandre lenge - si at noe er galt, og så legge skylda på de andre.
Opposisjonens leder i bystyret, SV's Mons Hvattum, er ikke i tvil om at de ansatte i skolesektoren vet hva de snakker om.
- Det sier seg selv. Enhver organisasjon som så entydig og klart uttaler seg om situasjonen må tas på alvor.
Venter på evaluering
Malvin Eikås (H), utvalgsleder for undervisning og oppvekst, stiller seg derimot mer avventende til undersøkelsens svar. Han setter heller sin lit til evalueringsarbeidet, som starter mot sommeren.
- Det skal gjennomføres en evaluering av omorganiseringen. Det kommer opp i utvalget i slutten av mai.
- Mener du at lærerne tar feil?
- Jeg har ikke noe grunnlag for å si hverken det ene eller det andre om det. Men jeg registrerer jo det som sies her, svarer Eikås.
Sint på administrasjonen
Politikerne var altså der, men administrasjonen sa nei etter å bli invitert. Noe som irriterte Fagforbundets leder Kirsti Rørmyr sterkt.
- Her hadde de en unik mulighet til å få en nøytral gjennomgang fra de som faktisk har utført dette oppdraget, sier fagforeningslederen.
- Det er oppsiktsvekkende at vi har rådmenn og kommunale toppledere som nekter å la seg bli informert.
Stiftelsen Østfoldforskning fikk oppdraget fra Utdanningsforbundet. Men Sven Erik Skønberg fra forskningsstiftelsen poengterte under gårsdagens seanse at de ikke har tolket svarene på noen måte.
Ta det rolig, oppfordrer Østfoldforsknings Sven Erik SKønberg, som i går presenterte lærernes nedslående syn på kommunens omorganiserte skoleverk. (Foto: Rune Fredriksen/NRK)
- Ta det rolig
Skønberg påpeker også at det er mulig, med videre undersøkelser, å kontrollere hvorvidt dete lærerne føler er det samme som det som virkelig skjer i skolesektoren. Og han fortsetter med en formaning til partene om å holde hodene kalde.
- Hvis jeg skulle komme med et råd, så er det viktig å ikke grave seg ned i forsvarsgraver. Alle parter i en slik situasjon har et ansvar for at skolen blir så god som mulig.