Statnett la i dag frem planer for den såkalte Sydvest-linken, den nye kraftforbindelsen mellom Norge og Sverige
Det foreligger fire ulike trase-forslag, og to av forslagene vil gå gjennom nasjonalparker på svensk og norsk side.
LES OGSÅ:
- – Bygg kraftlinja i Sverige
- La fram nye trasear for kraftlinje
Kan ramme nasjonalpark
Alle de fire ulike trase-alternativene som foreligger, vil ha sitt utgangspunkt på Tveiten transformatorstasjon utenfor Tønsberg i Vestfold.
To av traseene vil treffe land i Østfold, men det er ennå ikke avgjort om det vil bli på Evje, Larkollen, Lervik eller i Krogstadfjorden.
Det ene alternativet går videre til Hasle i Sarpsborg, før kabelen går gjennom Marker mot Sverige. Også det andre alternativet må innom Hasle, men går siden gjennom Halden på vei over svenskegrensa.
De to sjøalternativene vil berøre nasjonalparker på både norsk og svensk side.
Den ene traseen til havs vil gå like vest for Ytre Hvaler Nasjonalpark, og inn i Sverige i Sotenes. Det andre alternativet vil krysse nasjonalparkene både på Hvaler og Koster.
Vekker reaksjoner
Forvalter i Ytre Hvaler Nasjonalpark, Monika Olsen, sier det er helt uaktuelt å legge sjøkabler i nasjonalparken.
– Nasjonalparken er varig vernet etter kongelig resolusjon, og alle inngrep er i utgangspunktet forbudt, påpeker hun.
Det finnes dispensasjonsmuligheter knyttet til viktige samfunnsinteresser, men Olsen understreker at det er snakk om et stort inngrep om kabelen skal graves ned og dekkes til.
– I vårt område er bløtbunnene noe av grunnen til at det er vern, og det er svært viktig for dyrelivet og for spesielle koraller, påpeker hun.
LES OGSÅ:
Prosjektleder i Sydvestlinken, Ole Johan Hjemås, er klar på at en eventuell trase gjennom nasjonalparken vil kreve mye tilrettelegging.
– Hvis det skulle være aktuelt å legge en sjøkabel i en nasjonalpark, så må det gjøres grundig forarbeid. Et ordentlig installasjons- og vedlikeholdsprogram må på plass for å i det hele tatt kunne klare å gjennomføre en slik løsning, sier prosjektleder i Sydvestlinken, Ole Johan Hjemås.
To-fire milliarder
SydVestlinken vil kreve tre års byggetid etter at konsesjon er gitt. Statnett anslår at det tidligst vil kunne settes i drift i 2018 - 2020.
– Hvis vi får en konsesjon i perioden 2017, vil vi kunne ha den ferdig i 2020. En tidligere konsesjon vil si at vi kan starte tidligere, sier direktør i Statnett, Elisabeth Vike Vardheim.
Og kostnaden på prosjektet vil variere avhengig av hvilken løsning som velges. Det dyreste alternativet er sjøkabel rett til Sotenes, mens det billigste trolig er landlinjen gjennom Marker.
– Vi opererer nå med en kostnad på hele prosjektet på et sted mellom to og fire milliarder, sier prosjektleder Ole Johan Hjemås.