Hopp til innhold

Fisken gir kyllingbøndene millionsmell

Butikkene kjører på med fiskeannonser mens kyllingsbøndene taper millioner.

Fiskedisk

TILBUD: Flere matvarekjeder promoterer fisk i stedet for kylling.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

Nå varsler Nortura enda flere kutt og det ligger an til at samvirkebøndene må redusere med ni millioner kyllinger i år.

– Urovekkende

Helt siden i fjor har kyllingproduksjonen gått ned, og bøndene taper rundt 150.000 hver på at det nå er fisken som blir promotert i butikkene. Det sier Jan Arne Broen i Norsk Fjørfelag til Nationen.

Hender som skjærer kyllingfilet

I HARDT VÆR: Norske kyllingprodusenter sliter med salget.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

– Det ser mer urovekkende ut enn vi kunne ventet. Nedgangen kommer trolig som en kombinasjon av at matvarekjedene kjører på med kampanjer for fisk i stedet for kylling. I tillegg til at flere har blitt skeptiske til kylling etter all mediaoppmerskomeheten om antibiotiakresistens i fjor høst, sier han til samme kilde.

Han frykter nå at denne nedgangen vil fortsette ut hele året.

Fiskedisk

ATTRAKTIVT: Fiskediskene bugner, mens salget av kylling har gått kraftig ned.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

75 millioner kroner i tap

Tall fra Landbruksdirektoratet viser at nedgangen har fortsatt inn i det nye år. I fjor ble det klekket nesten tre millioner færre kyllinger her i landet, mens bare i de to første månedene i år er nedgangen på 1,3 millioner kyllinger.

Nortura sier nå at nedgangen blir enda større en ventet.

– Bakgrunnen er markedsutviklingen. Kuttene er svært ufordrende for kyllingprodusentene, men når en ikke har avsetning på kyllingen, må produksjonen reduseres, sier Hans Thorn Wittussen, konserndirektør for råvare og medlem i Nortura til Nationen.

Det betyr kutt på ni millioner kyllinger og mange tomme kyllinghus.

– Den enkelte bonde får raskt nær 150.000 kroner i tapt inntekt på reduksjonen. For næringen kan det bety rundt 75 millioner kroner i tap, sier Broen.