Moss lufthavn Rygge har rapportert at 1 423 809 passasjerer brukte lufthavnen i 2010. Det er mer enn en dobling fra året før, da 640 000 passasjerer ble registrert på Rygge. Lufthavnen åpnet offisielt i februar 2008.
- Prognosen er at mellom 1,8 millioner og 2 millioner passasjerer vil benytte Rygge i 2011, sier markedssjef på Moss lufthavn Rygge, Silje N. Thoresen.
Økningen vil i hovedsak komme som følge av at Ryanair setter inn et fjerde basefly på Rygge fra april. Ryanair er den klart største aktøren på Rygge etter at de etablerte seg på østfoldflyplassen i oktober 2009.
Ryanair har økt fra rundt ti ruter høsten 2009 til 33 ruter i dag, og Ryanair-sjef Michael O'Leary betegner Rygge som den raskest voksende lufthavnen i Europa nå.
Norwegian i skyggen
Bjørn Kjos og Norwegian var først ute med å ta i bruk Rygge i 2008, men er i dag kraftig forbigått av Ryanair. Norwegian var på det meste oppe i sytten ulike ruter fra Rygge, men har redusert antallet til sju.
Det er ruter i direkte konkurranse med Ryanair som er lagt ned av Norwegian. Rutene Norwegian hadde til øst-Europeiske destinasjoner er borte, inkludert Berlin, og ruta til London.
Samtidig har Norwegian lagt ned innenriksruter fra Rygge til nord-Norge og Stavanger, på grunn av for dårlig belegg.
Forhandlinger
Det som skaper usikkerhet rundt veksten på Rygge, er de pågående forhandlingene mellom lufthavnen og flyselskapet Norwegian.
Norwegian har fortsatt ikke lagt ut sitt sommerprogram for Rygge i 2011. I følge lufthavnen skal det komme en avklaring snart.
- Ting tar tid, men vi har som mål å bli ferdige med forhandlingen med Norwegian innen utgangen av januar, sier Silje N. Thoresen ved Moss lufthavn Rygge.
Nøyaktig hva forhandlingen omhandler er ikke kjent, men etter det NRK kjenner til, har Norwegian forlangt å få betingelsene på linje med det Ryanair har.
Kan gå i pluss
Moss lufthavn Rygge har vært et solid tapsprosjekt siden åpningen. Investorene Olav Thon og Orkla har lagt ned opp mot en milliard kroner i en topp moderne lufthavn.
De to første driftsåra gikk lufthavnen med underskudd i hundre millioners-klassen, og Olav Thon uttrykte på et tidspunkt at han angret på investeringen. For 2010 er det anslått et underskudd på rundt 40 millioner på Rygge.
Nå kan det gå mot det første året med overskudd.
- Det har kostet mye å etablere lufthavnen, og myndighetene har gjort det de kan for å hindre veksten på Rygge. Men, jeg tror på overskudd i 2011, sa Olav Thon da Ryanair hadde pressekonferanse om det fjerde baseflyet sent i høst.