Moss lufthavn Rygge fikk denne uken ja til å tredoble trafikken, ved å øke til
Men de søkte om 21.000.
Hensynet til Gardermoen gjør at Samferdselsdepartementet fortsatt vil begrense trafikken ved Rygge.
– Vi kan bare si hva vi mener
Ved Sandefjord Lufthavn Torp finnes ingen slike begrensninger. Til tross for denne forskjellsbehandlingen kan ikke konkurransetilsynet gripe inn.
Les også:
Årsaken er at det er myndighetene som har lagt føringene.
– Det eneste vi kan gjøre i slike tilfeller er å forsøke å forklare hva som er det beste for konkurransen. Det er myndighetene som avgjør, sier avdeligsdirektør i konkurransetilsynet, Jostein Skaar.
Både Rygge og Torp er privateide flyplsser. De fleste andre flyplassene i Norge er eiet av staten, via Avinor.
Les mer:
(Eksterne sider).Vil sikre flyplasser i Norge
Spørsmålet er om det fortsatt skal være myndighetene som skal bestemme flyplasstrukturen, eller om det er de reisendes ønsker som skal avgjøre.
Verningen av Gardermoen er gjort for å sikre driften av mindre flyplasser i Norge,
– Gardermoen finansierer også flyplasser andre steder i landet, og det er vel noe av grunnen til at det er begrensninger på trafikken på Rygge.
– Vi har foreslått at man ser på dette finansieringssystemet for flyplasstrukturen i Norge nå som vi har fått to private flyplasser som helt klart konkurrerer om trafikken, sier Skaar.
Men konkurransetilsynet har ikke fått noen respons for dette synspunktet fra samferdselsmyndighetene.
– Nei, det har vi ikke. Men vi har ved flere anldninger gitt klart utrykk for hva som er vårt syn på saken.
Les også:
Motstandere av flyplassen på Rygge mener eierne forsøker å gjøre den til en av Norges fem største. Les mer: