Hittil i år har det kommet 1033 hendvendelser via nettprat. Det er nesten tre ganger så mange som i oppstartsåret 2004, hvor det kom inn 354 hendvendelser.
Spenstig informasjon
- Vi ønsket å finne på noe mer spennende på nettsidene, enn bare vanlig kommunal informasjon. For å gjøre det mer spenstig, satt vi igang denne chatten i fjor. Det har tatt tid, men nå har bruken tatt av, sier løsningsansvarlig ved servicetorget i Fredrikstad Turid Johansen.
Johansen tror at årsaken til økningen, er at det har blitt mer kjent at tilbudet er der. Hun tror at det i begynnelsen var flest ungdom som chattet med kommunen, men at de eldre nå har kommet på banen.
Chatting er ikke suspekt
- De som ikke er vant til chatting har kanskje tenkt på det som noe suspekt. Nå har de skjønt at det er en måte å kommunisere med oss på, slik at de slipper å sitte å vente lenge på å komme gjennom på telefonen hvis de bare har et enkelt spørsmål, sier Johansen.
Du må ikke oppgi alderen din på chatten, men Johansen mener hun likevel har belegg for å si at de eldre nå har kastet seg på chattebølgen.
- De fleste oppgir ikke alder, men vi merker jo at vi har fått en økning i en del tyngre spørsmål om byggesaker etc.
Det er jo gjerne den litt eldre aldersgruppen som ønsker svar på dette, sier Johansen.
Mange fordeler
Johansen sier at det er mange fordeler ved å chatte i stedet for å ringe.
- Når man jobber på PC og bruker chatten, kan man jo holde på med andre ting mens man venter. Hvis man sliter med å finne informasjon på nettsidene, kan man bli veiledet til dette. Du kan også bli henvist til rette instans, hvis det er spørsmål vi ikke klarer å svare på, sier Johansen.
Den største fordelen mener Johansen er at hvis du oppgir e-post adressen din, så kan du få hele dialogen tilsendt i etterkant.
- Dermed får du alle svarene dine skriftelig. På telefonen er det jo lett å høre feil, eller skrive ned feil, sier Johansen.
Tilgangen til tjenesten finner du på nettstedet til Fredrikstad kommune.