NRK Meny
Normal

Koenigsegg girer opp produksjonen

Større etterspørsel gjør at det svenske superbilmerket Koenigsegg øker produksjonen. Det gleder Fredrikstad-mannen Bård Eker, som er deleier.

Koenigsegg CCX

Koenigsegg lager biler for verdensmarkedet, blant annet fordi bilene er for dyre til å kunne slå seg inn på det norske markedet.

Foto: Salvatore Di Nolfi / Scanpix/AP

– At det går bra i Sverige er bra i Norge også, da blir det jo mer å gjøre. Vi er i litt samme prosess i Norge, og vi leter hele tiden etter flere folk. Vi er i ekspansjon i hele gruppa, sier Bård Eker.

Fredrikstad-mannen og industridesigneren eier 49 prosent av det svenske bilmerket, som nå øker produksjonen med 30 prosent. Han har også vært med på å designe bilene.

De produserer såkalte superbiler, altså sportsbiler av den ekstreme sorten. Og det er verken norske eller andre skandinaviske kunder som står for etterspørselen.

Bård Eker, medeier i Koenigsegg Group

Hele gruppa er i ekspansjon, sier Bård Eker, som er deleier i Koenigsegg.

Foto: NRK / NRK

– Med det konseptet som Koenigsegg består av, blir bilen for ekstrem for de norske veiene. Det er ikke norske kunder som etterspør bilene, forteller Eker, som tror Koenigsegg har priset seg litt ut av det norske markedet.

– Vi har fokusert på å lage mer og mer ekstreme biler, og da har de også blitt dyrere og dyrere. Det koster to millioner doller for den billigste modellen vår, uten avgift.

Når NRK snakker med Eker er han på vei hjem fra Geneva Motor Show, der Koenigsegg har presentert tre nye superbiler; Production Spec Koenigsegg Regera, Koenigsegg Agera ‘Final’ og Koenigsegg Agera RS.

0-100 km/t går unna på 2,9 sekunder, mens 0-300 km/t tar 10,9 sekunder ifølge produsenten.

Ser etter større lokaler

Merket ble grunnlagt av Christian von Koenigsegg i 1993. Svensken er naturlig nok ekstatisk over fremgangen.

– Det er kjempegøy, vi har fått mange bestillinger. Nå skal vi produsere 80 biler over en femårsperiode, og vi er snart oppe i forskudd på halvparten av dem, sier han.

Nå ser von Koenigsegg etter nye lokaler som er større enn den nåværende fabrikken i svenske Ängelholm.

Christian von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg forteller at det skal produserer 80 superbiler over en femårsperiode.

Foto: Bjorn Larsson Rosvall / Scanpix/AP

– Det begynner å bli litt trangt. Vi trenger nye lokaler for å utvide virksomheten, det holder ikke bare å utvide de lokalene vi har.

Bård Eker forklarer at de har møtt mange skeptikere på veien, og at den generelle oppfatning har vært at det nærmest er umulig å lage biler for verdensmarkedet i Skandinavia.

– Det som er ekstra moro er at mange ikke trodde vi kunne lykkes med et prosjekt som dette i Skandinavia. Det er gøy når noen som tror på noe eget får det til, synes Eker, og sender et stikk til skeptikerne.

– Dette er ikke gjort over natta, det er resultatet av langsiktig og nitid arbeid. Det tar mellom 10 og 20 år å bygge opp en bedrift, og det har skjedd her også.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Storkontrakt til Moss

    Aker Solutions i Moss skal lage verdens største styrekabel. Det skriver Aker Solutions i en pressemelding. Det dreier seg om en 250 kilometer lang kabel mellom havbunnen og olje- og gassinnstallasjoner over vann. Kontrakten er verdt mer enn 1,6 milliarder kroner.

  • Fant mange trafikkfarlige feil

    Det står dårlig til med tilhengerparken, og bilførere må bli flinkere til å kontrollere at billys virker som de skal. Det sier Ola Evensen, fagansvarlig trafikk i politiet i Østfold, etter storkontrollen i Fredrikstad i går kveld.