SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Les hva Samferdselsdepartementet skriver her.
- Jeg er fornøyd med at det nå legges til rette for at folk i denne delen av landet kan få et bedre tilbud, sier samferdselsminister Torild Skogsholm i en pressemelding torsdag ettermiddag.
Her skriver samferdselsministeren at forsvaret vil bli tildelt konsesjon for sivil trafikk på Rygge i statsråd i fredag. Avgjørelsen har vært kraftig forsinket, men nå ligger alt til rette for at det blir sivile flyvninger fra flyplassen. Konsesjonen gis for ti år.
En million passasjerer i året
RSL sier de har kontakt med flere flyselskaper som vil sette i gang flyvninger fra Rygge.
Ledelsen i Rygge Sivile Lufthavn har ventet lenge på en avgjørelse fra Samferdselsdepartementet. ( Foto: Prosjekttegning Rygge Sivile Lufthavn )
Allerede i 2006 skal folk kunne reise på ferie og forretningsreiser fra Østfold, dersom investorer og byggearbeider går etter planen. De seneste beregningene viser at Rygge kan få en million passasjerer i året. Det vil gjøre Rygge til en vesentlig konkurrent til Gardermoen og Torp.
Det vil koste minimum 150 millioner kroner å bygge flyplassen, og det er så langt uklart hvem som blir investorer. Orkla, som har styreformannen i RSL, har sagt at de vil være med videre, men har ikke sagt noe om hvor mye penger de er villige til å spytte inn i prosjektet.
Har tatt tid
Selskapet bak flyplassplanene, Rygge Sivile Lufthavn (RSL), har ventet lenge på en avgjørelse. Konsesjonssøknaden ble levert inn i fjor sommer, og Samferdselsdepartementet har flere ganger utsatt å gi et svar.
Luftfartstilsynet anbefalte departementet å si ja til konsesjonen allerede i juni i år.
- Gledelig!
- Dette er en gledens dag for næringslivet i Østfold og for hele regionen!, sier informasjonsdirektør i Borregaard, Dag Arthur Aasbø. Borregaard er eid av Orkla, som er største eier i RSL. Inntil i sommer var Københavns Lufthavne største eier, men trakk seg ut fordi de ikke ville vente lenger på konsesjonen.