Hopp til innhold

Her kjetting-lurer de vegvesenet

Utenlandske lastebilsjåfører sender kjettingene sine bakover i køen for å lure kontrollørene fra Statens vegvesen.

Trailerførere låner bort kjettingene

Her er to personer på vei til et ukontrollert vogntog med sine egne kjettinger inne på kontrollplassen på Svinesund.

Foto: Transportmagasinet

Trailerførere låner bort kjettingene

På vei ut av landet stanset dette vogntoget på veiskulderen ved Svinesund kontrollstasjon. To personer hoppet ut av vogntoget ...

Foto: Transportmagasinet
Trailerførere låner bort kjettingene

... de to personene dro med seg flere kjettinger over fire felt på en sterkt trafikkert E6 og inn i et skogholt ...

Foto: Transportmagasinet
Trailerførere låner bort kjettingene

... de to personene kommer til kontrollområdet etter noen minutter, og gir kjettingene videre til en annen fører som venter på å bli kontrollert.

Foto: Transportmagasinet

– Så lenge de kan kjøre videre inn i landet med riktig antall kjettinger, så er det greit. Men vi klarer ikke å kontrollere måten de skaffer seg kjettingene på, sier fagleder Ronny Lindesteg ved Statens vegvesen på Svinesund.

Det er fagbladet Transportmagasinet som først skrev om de frekke metodene utenlandske vogntogførere bruker for å lure seg unna kontrollene ved grensa.

Sleper kjetting over E6

De skriver at førere som har blitt sjekket for kjettinger rett og slett gir kjettingene videre til kollegaer som står bakerst i køen for kontroll før de selv kjører ut.

– Det er forskjellige måter å skaffe seg kjetting på. Noen får nok av naboen eller noen andre som står borte på plassen hos Tollvesenet. Andre kjøper kjetting av leverandører, sier Lindesteg til NRK.no.

Transportmagasinet kan også dokumentere at førere på vei ut av landet stopper langs E6, og sleper med seg kjettingene tilbake til kontrollstasjonen. Der leverer de dem til en sjåfør som venter på å bli kontrollert.

«Akkurat denne hendelsen er strengt tatt ikke ulovlig – om man ser bort fra det rent trafikksikkerhetsmessige i å slepe kjettinger med seg over fire felt på E6. Ingen er pålagt å ha med kjettinger inn i Sverige og dermed bytter man på grensa. Det tyder mer på dårlig råd enn kriminalitet», skriver journalist Svein-Ove Arnesen i Transportmagasinet.

Dette er også noe som bekreftes av Ronny Lindesteg i vegvesenet.

– Jeg vet at noen bytter kjetting i det de skal ut av landet. Altså at de gir fra seg kjettingene til et annet vogntog som skal inn i landet. Det er ikke noe problem så lenge de som skal inn i landet har riktig antall.

Les også:

Leverer tilbake lånt kjetting etter kontroll

Ifølge magasinet verserer det også rykter om at man kan leie kjettinger under kontrollen, som man kan levere tilbake blant annet på Svinesundsparken noen kilometer nord for grensa.

– Vi har hørt rykter om dette vi også, og jeg er ikke i tvil om at det skjer, sier Lindesteg.

Ronny Lindesteg

Fagleder Ronny Lindesteg i Statens vegvesen.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

– Ryktene sier at det er noen som driver med korttidsutleie av kjetting, slik at kjettingene blir levert tilbake etter at de har vært på kontroll. Det er ikke bra med tanke på trafikksikkerhet, legger han til.

Kjetting-lureriet foregår åpenlyst og er ikke noe nytt for vegvesenet, men det er lite de kan gjøre med det.

– Vi har ikke kapasitet til å kontrollere vogntogene to- tre ganger til etter at de har kjørt ut fra plassen her. Så lenge de kan fremvise nok kjettinger når vi kontrollerer dem, så slipper vi dem, sier Lindesteg.

Han forteller imidlertid at vegvesenet har flere kontrollpunkter innover i landet som kan avdekke vogntog som ikke har med seg riktig antall kjettinger.