Hopp til innhold

Kartendringer skal hindre ulykker

Viktige kartforandringer skal hindre flere Godafoss-ulykker

Godafoss

Godafoss grunnstøtte i Ytre Hvaler nasjonalprak i februar 2011.

Foto: Kystverket

Viktige kartforandinger skal hindre flere Godafoss-ulykker.

Fiskeri- og kystdepartementet vil ha alle fakta på bordet om hva som er gjort for å sikre losplikten ut i åpent farvann gjennom nasjonalparken. Losformann Hans Jacob Liljebjelke sier det ikke lenger er tvil, nå som alt står i kartet.

Ett lite punkt på kartet, er nå blitt til et losbordingsfelt

Prikken på kartet viste hvor losen kunne borde skip på Hvaler, men nå er et stort felt tegnet inn på kartet for å unngå at losen går av tidligere som i Godafoss-ulykken. Før var mulig å gå av skipet tidligere hvis det var sikkerhetsmessig forsvarlig. Nå er det nye regler som gjelder, forteller losformann.

En egen korridor har også fått plass på kartet. Det vil si en linje som forteller skipsførerne hvordan de kan komme seg fra åpent hav og inn i losfeltet.

Når fiskeri- og Kystdepartementet får alle fakta på bordet innen først mars, kan losformannen konstatere at oppryddingen har vært helt nødvendig for å sikre den ulykkesutsatte farleden gjennom nasjonalparken.

– Vi så at det var ikke godt nok sånn det var. Det er helt greit at det ble strammet inn sånn som det var, jeg synes det er veldig bra at sikkerheten blir ivaretatt, sier Liljebjelke.