Hopp til innhold

Østfoldbanen kan bygges ut i løpet av 10 år

Reisetiden fra Halden til Oslo kan reduseres med 37 minutter.

Intercity-utredningen

Statsråd Mangnild Meltveit Kleppa (t.v) mottok torsdag InterCity-utredningen fra jernbanedirektør Elisabeth Enger og Anne Siri Haugen (i midten).

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

Østfoldbanen kan bygges ut i løpet av 10 år. Det slår Jernbaneverket fast, i en rapport samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har fått overlevert i dag.

Forutsetningen for rask utbygging er at alle de tre regiontogstrekningene finansieres under ett og bygges ut samtidig. Strekningene det da er snakk om er Lillehammer - Oslo, Oslo Skien og Oslo Halden.

Utbyggingen er beregnet å koste 120 milliarder kroner.

– Utredningen viser at det er fullt mulig å gjøre dette raskt, men da kreves det et politisk vedtak med forutsigbar finansiering, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Dette er noen av punktene i utredningen:

  • For det meste 250 km/t som dimensjonerende hastighet
  • Mulighet for fire Intercity-tog i timen i hver retning
  • Klimanøytralt etter 5 år for Østfoldbanen
  • Kan gjennomføres på 10 år (planlegging og prosjektering på 5 år og bygging på 5 år)

– Bra for pendlerne

Ifølge Jernbaneverket vil en slik moderne jernbane gi kort reisetid, hyppige avganger og høy pålitelighet.

– Kombinert med enkel overgang til lokal kollektivtrafikk, blir dette meget attraktivt for pendlerne, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

Bo- og arbeidsmarkedet rundt Oslo blir større med utbygging av InterCity-strekningene, fastlås det også i rapporten.

Moderne jernbane til byene i Vestfold, Østfold og på østsiden av Mjøsa vil forstørre hovedstadsregionen og i praksis skape en sammenhengende 2-millionersby, ifølge utrederne.