Østfoldbanen kan bygges ut i løpet av 10 år. Det slår Jernbaneverket fast, i en rapport samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har fått overlevert i dag.
Forutsetningen for rask utbygging er at alle de tre regiontogstrekningene finansieres under ett og bygges ut samtidig. Strekningene det da er snakk om er Lillehammer - Oslo, Oslo Skien og Oslo Halden.
Utbyggingen er beregnet å koste 120 milliarder kroner.
– Utredningen viser at det er fullt mulig å gjøre dette raskt, men da kreves det et politisk vedtak med forutsigbar finansiering, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Dette er noen av punktene i utredningen:
- For det meste 250 km/t som dimensjonerende hastighet
- Mulighet for fire Intercity-tog i timen i hver retning
- Klimanøytralt etter 5 år for Østfoldbanen
- Kan gjennomføres på 10 år (planlegging og prosjektering på 5 år og bygging på 5 år)
– Bra for pendlerne
Ifølge Jernbaneverket vil en slik moderne jernbane gi kort reisetid, hyppige avganger og høy pålitelighet.
– Kombinert med enkel overgang til lokal kollektivtrafikk, blir dette meget attraktivt for pendlerne, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.
Bo- og arbeidsmarkedet rundt Oslo blir større med utbygging av InterCity-strekningene, fastlås det også i rapporten.
Moderne jernbane til byene i Vestfold, Østfold og på østsiden av Mjøsa vil forstørre hovedstadsregionen og i praksis skape en sammenhengende 2-millionersby, ifølge utrederne.