Hopp til innhold

Redningsskøyta kan bli lostilbringer på Hvaler

Redningselskapet åpner for å ta på seg frakten av los ut til skip som trafikkerer i Østfold, når tjenesten skal ut på anbud.

Horn Flyer

Redningsskøyta Horn Flyer kan i fremtiden få i oppdrag å frakte loser ut til handelsskip.

Foto: Redningsselskapet / Pål Bustgaard

– Det hadde vært en spennende dialog å ta. Når det gjelder Kystverket så har vi et godt samarbeid, på Skjærhalden har vi blant annet en miljølekter som vi har inngått samarbeid om, sier maritim direktør Odd Arne Haueng i Redningsselskapet til NRK.no

Odd Arne Haueng

Maritim direktør i Redningsselskapet, Odd Arne Haueng.

Foto: Privat

Regjeringen har bestemt at lostilbringertjenesten skal konkurranseutsettes, og Kystverket har begynt å forberede en anbudsprosess.

Redningsselskapet har allerede avtale med Kystverket om frakt av los flere andre steder i landet, og ifølge Haueng har de gode erfaringer med dette.

– Vi ser andre stasjoner som Myre og Andenes i Nord-Norge der det er en overkommelig trafikk, og da snakker jeg om inntil et titalls oppdrag per uke, så er det veldig forenelig med den beredskapen vi ivaretar i området, sier han.

– En av flere aktuelle kandidater

I tillegg til Myre og Andenes har Kystverket og Redningsselskapet avtaler om lostjenester i Rørvik, Arendal, Svolvær og Trondheim. I tillegg påtar redningsskøyta seg enkelte losoppdrag i Bodø.

– Vi opplever snarere at det er et veldig pluss for oss å få nettopp denne typen oppdrag fordi dette med buksering og å gå ut i krevende vær og situasjoner, gir våre mannskaper verdifull trening som vi igjen bruker med tanke på å få til god og troverdig beredskap, sier Haueng.

Fungerende avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Hans Morten Midtsand, forteller at minst en losstasjon skal konkurranseutsettes innen utgangen av året. Men det er ennå ikke bestemt hvilken stasjon de skal begynne med.

– Vi har leid inn tjenester fra Redningsselskapet flere steder, og i en offentlig anbudskonkurranse vil de være en av flere aktuelle kandidater. Når vi har bestemt hvilke stasjoner som skal ut på anbud, så vil Redningsselskapet eventuelt komme på banen sammen med andre interesserte aktører, sier Midtsand til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Losbåt

I dag er det en av Kystverkets egne losbåter som frakter loser ut til skip fra Skipstadsand på Hvaler.

Foto: Helge Skodvin / KYSTVERKET / NTB scanpix

Egen losbåt i dag

Per i dag er det en av Kystverkets egne losbåter som frakter losene ut til skip fra stasjonen ved Skipstadsand på Hvaler, men regjeringen vil sette tilbringertjenesten fra alle losstasjonene ut på anbud for få en mer kostnadseffektiv drift.

– Intensjonen er at alt skal konkurranseutsettes, men det er en prosess vi må se på. I dag har vi 24 egne losbåter og på mindre steder som for eksempel Myre, Stokmarknes, Ballstad og Fonnes med flere, lønner det seg ikke for oss å drive tjenesten selv. Der leier vi inn tjenesten, sier Midtsand.

Haueng fra Redningsselskapet er åpen for at de kan ta over lostilbringertjenesten også på Hvaler.

– Det må jo være at vi evner å få til en kommunikasjon og at det er et behov, så tar vi gjerne en diskusjon rundt det. Der vi har etablert det syns vi at det fungerer veldig godt. Jeg opplever også at losene og Kystverket syns det er en tjeneste av høy kvalitet, sier han.

– Nødssituasjoner prioriteres

Den maritime direktøren forsikrer at frakt av loser ikke går på bekostning av Redningsselskapets andre oppgaver.

– Når det gjelder en nødssituasjon så vil jo den bli gitt prioritet, så der er det ikke noen konflikt. Alle som ferdes på havet har en plikt til å hjelpe nødstedte når en ulykke er ute, og i verste fall blir en los med på et lite redningsoppdrag før han eventuelt blir overfør til et handelsfartøy, sier Haueng.

– Vi har jo ikke bare en stasjonsplassering, vi har en områdeberedskap. Så våre skøyter skal uansett være en del rundt og gjøre seg kjent i farvannet, og gjennom sin synlighet bidra til forebyggende aktivitet.