Hopp til innhold

Kveiler 126 km kabel på én trommel

De har holdt på i flere uker i på havna i Fredrikstad, og enda er de ikke ferdig.

Kabel fra Nexans lastes til Normand Oceanic

VIKTIG PROSESS. For å få kabelen trygt på plass på trommelen, følges den meter for meter mens den fordeles jevnt. Hele kabelprosjektet utføres for Subsea 7 ombord på Normand Oceanic. Den korte delen av prosjektet skal knytte gassfeltene Laggan- og Tormore sammen (ligger 17 km fra hverandre), mens den lange delen forbinder dem med kysten av Shetland, 126 km unna.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det er det aller største havneprosjektet Borg havn har håndtert på Øra i Fredrikstad, som sakte men sikkert rusler og går for tiden.

Fra prammen ved siden av kabelskipet Normand Oceanic og til den enorme kabeltrommelen ombord, har det gått kilometer på kilometer med kabel de siste ukene.

126 kilometer kabel skal på trommelen i denne runden, før skipet setter kurs for Shetland.

- Det er en viktig jobb, som nå pågår. Mannskapene fra Subsea 7 og Nexans følger kabelen hele tiden, og fordeler den på trommelen, sier havnekaptein Roar Bekkelund ved Borg havn til NRK.no.

Les også:

Roar Bekkelund, havnekaptein Borg havn

-ET STORT PROSJEKT. Borg havns havnekaptein, Roar Bekkelund, gleder seg over godt samarbeide rundt det store kabelprosjektet på Normand Oceanic i disse dager.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Ligger stabilt

Ved kaianlegget på Øra ligger kabelskipet Normand Oceanic og tre prammer.

To av prammene brukes til holde ekvipasjen på plass, mens trommelen ytterst mot elva har en kabeltrommel ombord, som blir mindre og mindre som dagene går.

Den tykke, gule høyteknologiske kabelen kryper som en uendelig lang orm over bommene og opp på båten til neste trommel.

Kabelen er produsert på Nexans fabrikk på Knivsø i Halden, og ble slept til Fredrikstad av slepebåter i begynnelsen på juni i år.

- Normand Oceanic er stor, og med denne enorme kabelen ombord ville den ikke ha kunnet komme ut over undervannsfjellene under Svinesundsbruene, sier Roar Bekkelund.

På Øra passerer Glomma forbi med en jevn strøm på rundt tre knop, og trossene til skip og prammer står under jevnt press.

- Det er en fordel at dette ligger stabilt underveis mens det lastes, og det kan du trygt si at det gjør her, sier Bekkelund til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Normand Oceanic laster kabel på Øra i Fredrikstad
Foto: Rainer Prang / NRK
Kabel fra Nexans

FRA PRAM TIL BÅT. Det brukes tre prammer sammen med kabelskipet, og hele ekvipasjen har en bredde fra kaia og ut i Glomma på rundt 60 meter (bildet øverst). På prammen (nederste bildet) ligger kabelen, som ble slept fra Halden.

Foto: Rainer Prang / NRK

Litt forsinket

På grunn av en teknisk utfordring underveis, der kabeltrommelen på prammen som avleverer kabel, ikke gikk i samme hastighet som trommelen ombord på skipet, er lasteprosjektet litt forsinket.

- Når Normand Oceanic er klar for å reise vest for Shetland, blir den borte i rundt fire uker. Så kommer den tilbake, og da skal en ny lasting gjøres, når ytterligere 17 kilometer kabel skal ombord, sier Roar Bekkelund.

Han roser mannskapene fra Nexans og Subsea 7, som håndterer prosjektet, og forteller at operasjonen har gått smidig for seg.

- Dette er stort for oss, og krever en del av Borg havn. Vi lærer noe nytt hele tiden, men dette fungerer fint, sier Bekkelund.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Kabel fra Nexans lastes til Normand Oceanic
Foto: Rainer Prang / NRK
Normand Oceanic

HAR LIGGET MER ENN EN MÅNED. Normand Oceanic har ligget i mer enn en måned ved kaia på Øra i Fredrikstad, når skipet forlater kaia med 126 kilometer kabel ombord, som er en av verdens lengste.

Foto: Rainer Prang / NRK

Skaper ringvirkninger

Når et såvidt stort skip, Normand Oceanic ligger til kai i Fredrikstad, og mannskaper fra Nexans deltar under hele lasteprosessen, får det positive ringvirkninger der skipet ligger.

- Det er en hel del varer fra lokale leverandører, som kommer ombord. I tillegg gir dette en god del overnattingsdøgn på hotel i Fredrikstad, sier Roar Bekkelund.

Kabelen representerer en enorm verdi, og ved Borg havn har man stokket om på hvordan skip til soyanlegget ved kaia legger til for å få plass til kabelprosjektet.

- Vi har et godt samarbeide også med lostjenesten, og det er mitt inntrykk at alle involverte er godt fornøyd, sier havnekapteinen.

Trolig kan Normand Oceanic forlate Øra rundt midten av juli, og blir da borte i fire uker, før den kommer tilbake.