SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Uttalelsen fra Samferdselsdepartementet med vilkår for konsesjon
Lederen for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), Jan Robert Danielsen, er lettet og glad over avgjørelsen om å gi konsesjon til Moss Lufthavn Rygge.
- Begynner i januar
Nå skal styret i RSL ta den endelige beslutningen om å starte byggingen av flyplassen, og Danielsen tror det første spadestikket kan tas i januar.
- Vi har veldig tett og god dialog med meget interessante flyselskaper. Med de signalene som kommer om konsesjon i dag, regner med ganske hektiske dager også med flyseskapene, sier han.
Må skaffe penger
Men før byggingen kan starte, må flyplass-selskapet finne investorer til å betale prisen på minst 150 millioner kroner for å bygge lufthavnen.
- Jeg tror vi skal klare å få investorene på plass, sier Danielsen.
På Stortinget sier Østfold Høyres Martin Engeset at en lang politisk kamp er over.
- Nå tror jeg det er viktigst å glede seg over at det er tatt en avgjørelse. Det har vært motforestillinger underveis, men nå er det over, sier han.
- Det er kortere til Rygge
Men på den andre siden av Oslofjorden er de ikke like glade for den nye flyplassen på Rygge. Alf Reidar Fjeld, som er administrerende direktør på Sandefjord Lufthavn Torp, tror de kommer til å tape passasjerer til Rygge.
- Jeg vil jo anta at vi vil miste endel av de reisende som i dag drar med lavprisfly fra Torp. Det er kortere og enklere å dra fra Oslo til Rygge, enn til Torp.
Likevel tror flyplassjefen det er Gardermoen som kommer til å tape mest til den nye flyplassen i Østfold.
- Ja, det tror jeg, men vi får ta en ting av gangen. Jeg ser de snakker om oppstart i 2006. Det er ikke mer enn et drøyt år siden de sa den var i 2004 de skulle starte opp, så vi får ta en dag av gangen, sier Fjeld.
De første ruteflyene fra Rygge skal kunne ta av i 2006. Foto: Tor Richardsen / SCANPIX