- Vi erkjenner at vi har et forbedringspotensiale i forhold til dette med publikumsinformasjon. De reisende har krav på god informasjon.
Vi ser at vi ikke er flinke nok til det, og det ønsker vi å ta tak i på en grundig måte, sier Korslund.
Skjermer med fortløpende informasjon
Derfor skal Jernbaneverket til neste år kartlegge hvordan forholdene er på alle stasjonene i Norge. De skal også gjennomføre en spørreundersøkelse blant de reisende for å kunne sette i verk nødvendige tiltak.
- Det kan være snakk om skjermer som gir de reisende fortløpende informasjon om avvik i togavvgangene.
Vi har også ansvaret for høytaleranlegget, og det er viktig at vi også bruker det aktivt under situasjoner hvor trafikken ikke går som planlagt, sier Korslund.
En ansiktsløftning
Hvilke stasjoner langs østfoldbanen det er som får nyte godt av disse forbedringene er enda ikke avgjort. Jernbaneverket vil først gå grundig igjennom behovene til de som bruker toget daglig.
For det er ikke bare informasjonen som skal bli bedre. Stasjonsområdene over det ganske land skal få en ansiktsløftning.
- Vi ønsker at det skal oppleves som trygt og trivelig å komme til og reise fra våre holdeplasser, sier Korslund.