Hopp til innhold

Mer gods til tog og båt hindres av dårlig sporkapasitet

15 millioner tonn gods kan overføres fra vei til sjø og tog, men sporkapasiteten for jernbane er en flaskehals.

Lys Line, Lysbris

ENORMT VOLUM. 15 millioner tonn gods kan overføres fra vei til sjø og tog, men da må sporkapasiteten økes betraktelig.

Foto: Rainer Prang / NRK

I arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023 vil Fiskeri- og kystdepartementet særlig legge vekt på tiltak som kan effektivisere havnene og styrke sjøtransporten som del av logistikkjedene dør-til-dør.

Departementet vil ha mer gods fra vei til vann og vil invitere fylkene til dialog.

Greta Kant i Jernbaneforum Øst er positiv til at havnene skal effektiviseres og at mer sendes via jernbane, men bekymret for sporkapasiteten.

- Her er det kapasitet til betydelig økt godstransport på jernbanen, men linjene er sprengt. Det er kort og godt ikke plass til mer transport av gods på de jernbanesporene vi har, sier Kant til NRK.no.

Les også:

Borg havn Øra

JERNBANE TIL ØRA. I mange år har det vært snakk om at det er et behov for et jernbanespor til Borg havn på Øra i Fredrikstad. Jernbaneverkets forslag til Nasjonal Transportplan lover bare dobbeltspor til Fredrikstad om 14 år.

Foto: Rainer Prang / NRK

15 millioner tonn

At havnene skal effektiviseres for å få mer gods fra vei til sjø, er et av målene til Fiskeri- og kystdepartmentet.

Når departementet nå skal legge frem forslag til Nasjonal transportplan presenteres en analyse, som viser at 15 millioner tonn gods kan overføres fra vei til sjø og tog.

Gods som i dag går med lastebil kan potensielt overføres fra veg til sjø og bane.

Målt i kilometer og tonn utgjør dette henholdsvis 25 prosent og 5 prosent av all frakt på landeveien.

Les også:

Gretha Kant

IKKE FORNØYD MED TEMPOET. – Vi er avhengige av å få dobbeltsporet helt til Halden om vi skal få økt kapasiteten på godstrafikken på jernbanen. Jeg synes at dette er skuffende, og 2026 er altfor lenge til, så dette kan vi ikke godta, sier leder av Jernbaneforum Øst, Gretha Kant.

Foto: Martin Tangen Schmidt / NRK

Starter samtaler til våren

Havnene, transportører, rederier og vareeiere sitter på sentrale virkemidler for å få mer gods over på kjøl.

Utover våren skal departementet invitere fylkene til dialog.

- Får vi dette til slik vi ønsker, vil det være en helt optimal løsning, sier Greta Kant i Jernbaneforum Øst.