NRK Meny
Normal

Isopor skal forhindre norsk E6-ras

Ustabile grunnforhold der ny E6 bygges.

Den nesten nye firefelts motorveien på E6 i Sverige har rast ut.
Foto: ADAM IHSE / SCANPIX / SCANPIX

20 000 kubikkmeter med isopor skal hindre at E6 gjennom Østfold blir tatt av ras.

Grunnforholdene flere steder i Østfold er ustabile, og må sikres. Prosjektleder Erik Gressløs i Statens vegvesen tror isoporplater, sand og grus vil gjøre jobben.

Isopor
Foto: ISOCEL

Lett materiale

- Isopor er et veldig lett materiale. Da kan vi skifte ut de dårlige massene og stabilisere de dårlige områdene som veien skal ligge på, sier Gressløs. 

Den 20 desember ifjor raste store deler av E6 gjennom Munkedal i Sverige sammen, og ett titalls biler ble fastklemt. Østfold har mye av de samme grunnforholdene som på svensk side, og det er derfor nødvendig å stabilisere grunnen under E6.

Tør ikke garantere

- Vi kan aldri garantere for noe når vi jobber med ett så stort prosjekt som E6-utbyggingen, men vi føler oss ganske sikre på at det ikke skal skje noe her i Østfold, hevder prosjektlederen.

De ustabile grunnforholdene stammer fra lang tid tilbake. Det er sjøbunn, og avsetninger fra istiden som gjør at det er store variasjoner i massene i grunnen.

Ny firefelts motorvei gjennom Østfold skal stå ferdig i løpet av 2008.

 

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Se fredagens Østfold-nyheter her

  • Lang ventetid på Bastø Fosen

    Vegtrafikksentralen Øst opplyser fredag ettermiddag at det er lange ventetider på fergestrekningen mellom Moss og Horten. På grunn av tekniske problemer på den ene ferga, må det påregnes en ventetid på rundt en time.