Nå har mer enn 3000 personer sagt sin mening på
om .- Ingen vil etablere seg på Rygge
De som har skrevet seg på oppropslista, vil fjerne grensen på 774 000 passasjerer som Samferdselsdepartementet satte da flyplassen åpnet for sivil luftfart.
Pål Tandberg, administrerende direktør i Rygge sivile lufthavn, som driver Moss lufthavn Rygge, sier at den akutte pengenøden skyldes det omstridte passasjertaket.
- Jeg får ingen flyselskaper til å etablere seg på Rygge fordi de ser at Norwegian alene kan fly inn passasjertaket som er satt. Da vi fikk konsesjonen, oppfattet vi passasjertaket som midlertidig, sier administrerende direktør i Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg.
Da striden gikk som verst om åpningstidene på flyplassen, var det over
på nettsiden opprop.no.Kritiserer framtidsplanene
Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier at
.Men han lover at departementet skal vurdere anmodningen fra flyplassen om å fjerne restriksjonene på antall passasjerer i året.
- Jeg har hatt kontakt med Rygge Sivile Lufthavn. Jeg ba dem skrive et brev. Det brevet har vi nå fått. Vi vil vurdere innholdet i det og gi en tilbakemelding, sier Pollestad.
Per Inge Bjerknes fra Østfold Senterparti
.- Forarbeidene har ikke vært gode nok i forhold til å forutse hvilken utvikling man faktisk ville få ved flyplassen. Dermed har man hele tiden ligget på etterskudd og vært nødt til å be om å få rammebetingelsee endret når det gjelder åpningstider, passasjertak og så videre, sier Bjerknes.
LES OGSÅ:
- Forferdelig om Rygg går konkurs
Tandberg mener at
.- Det som har skjedd er, at den sittende regjeringen har definert konsesjonen vår mye strengere enn den tidligere var. Vi hadde en varslingsplikt på 750.000 passasjerer. Nå har de tydeliggjort dette ved å kalle det et absolutt tak på 774.000 passasjerer, og det kan vi ikke leve med, sier Tandberg.
Norwegian-direktør Bjørn Kjos lover at Norwegian skal fortsette å fly til alle destinasjonene som selskapet per i dag flyr til fra Rygge dersom Østfold-flyplassen går konkurs.
- Hvis så ille skulle skje at flyplassen i Rygge går konkurs, så må vi fly passasjerene ut fra Gardermoen, hvor vi har en stor operasjon på alle disse flyplassene, men