Hopp til innhold

Internett-aksjon for å redde Rygge

Internett brukes i kampen for å fjerne passasjertaket på Moss Lufthavn Rygge slik at flyplassen får like vilkår som andre flyplasser i Norge.

Opprop om passasjertak på Moss lufthavn Rygge

Onsdag formiddag steg antall navn på oppropslista om å fjerne passasjertaket på Rygge, jevnt og trutt. Ved 12-tiden hadde over 3000 personer skrevet seg på.

Foto: Faksimile

Nå har mer enn 3000 personer sagt sin mening på opprop.no om pengeproblemene til Moss lufthavn Rygge .

- Ingen vil etablere seg på Rygge

De som har skrevet seg på oppropslista, vil fjerne grensen på 774 000 passasjerer som Samferdselsdepartementet satte da flyplassen åpnet for sivil luftfart.

Pål Tandberg, administrerende direktør i Rygge sivile lufthavn, som driver Moss lufthavn Rygge, sier at den akutte pengenøden skyldes det omstridte passasjertaket.

- Jeg får ingen flyselskaper til å etablere seg på Rygge fordi de ser at Norwegian alene kan fly inn passasjertaket som er satt. Da vi fikk konsesjonen, oppfattet vi passasjertaket som midlertidig, sier administrerende direktør i Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg.

Opprop om utvidede åpningstider ved Moss Lufthavn Rygge

Østfoldinger og andre som ønsker å beholde Moss lufthavn Rygge, har sagt sine meninger på Internett tidligere.

Foto: Faksimile fra Opprop.no

Da striden gikk som verst om åpningstidene på flyplassen, var det over 10 000 personer som skrev seg på oppropet på nettsiden opprop.no.

Kritiserer framtidsplanene

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier at passasjertallet som ble satt da konsesjonen ble gitt, fortsatt gjelder .

Men han lover at departementet skal vurdere anmodningen fra flyplassen om å fjerne restriksjonene på antall passasjerer i året.

- Jeg har hatt kontakt med Rygge Sivile Lufthavn. Jeg ba dem skrive et brev. Det brevet har vi nå fått. Vi vil vurdere innholdet i det og gi en tilbakemelding, sier Pollestad.

Per Inge Bjerknes fra Østfold Senterparti kritiserer flyplassledelsen for å ikke ha planlagt godt nok .

- Forarbeidene har ikke vært gode nok i forhold til å forutse hvilken utvikling man faktisk ville få ved flyplassen. Dermed har man hele tiden ligget på etterskudd og vært nødt til å be om å få rammebetingelsee endret når det gjelder åpningstider, passasjertak og så videre, sier Bjerknes.

Moss Lufthavn Rygge

- Flyplassledelsen har ikke vært forutseende nok i forhold til trafikkutviklingen ved Moss Lufthavn Rygge. Det sier Per Inge Bjerknes fra Østfold Senterparti.

Foto: NRK/Lars Håkon Pedersen

LES OGSÅ: Tilbakeviser Rygge-kritikk

- Forferdelig om Rygg går konkurs

Tandberg mener at vilkårene til Moss lufthavn Rygge har blitt endret .

- Det som har skjedd er, at den sittende regjeringen har definert konsesjonen vår mye strengere enn den tidligere var. Vi hadde en varslingsplikt på 750.000 passasjerer. Nå har de tydeliggjort dette ved å kalle det et absolutt tak på 774.000 passasjerer, og det kan vi ikke leve med, sier Tandberg.

Norwegian-direktør Bjørn Kjos lover at Norwegian skal fortsette å fly til alle destinasjonene som selskapet per i dag flyr til fra Rygge dersom Østfold-flyplassen går konkurs.

- Hvis så ille skulle skje at flyplassen i Rygge går konkurs, så må vi fly passasjerene ut fra Gardermoen, hvor vi har en stor operasjon på alle disse flyplassene, men det er jo forferdelig hvis det skjer , sier Kjos.