– Her har vi polske varer på begge sidene. Det er særlig mye på glass, forteller butikksjef i Eurocash, Jan Bertén, mens han viser frem hyllene med de polske varene.
Butikken på Svinesund har et bredt utvalg av matvarer som få andre butikker har, skriver Finansavisen. Dagligvarekjeden profilerer seg mot nye nordmenn med østeuropeiske vaner og smak.
Også kunder fra andre steder enn Polen er fornøyde.
– Denne er fra Kosovo. Den er veldig god. Det likner suppe, sier Muzli Kastrati, mens han viser frem varene som havner i handlevogna.
- Les også: – Flerkulturelle er viktige kunder
– Tilpasser oss markedet
Butikkjeden «Eurocash» har hatt en vekst på åtte prosent hittil i år, mens grensehandelen ellers ser ut til å ha stagnert, ifølge Finansavisen.
Kjeden har elleve butikker langs svenskegrensen. Og ved Svinesund har de ikke overlatt noe til tilfeldighetene.
– Vi har lagt ned mye tid i å gjøre markedsundersøkelser i Norge over hvilke produkter som kunder etterspør. Så har vi tilpasset oss etter det de vil ha, sier butikksjef Bertén.
– Det har vært veldig vellykket. Det går bra, sier han videre.
- Les også: Stor nedgang i grensehandelen
- Les også: Så mye dyrere blir svenskespriten
– Det vi trenger
Muzli Kastrati fra Kosovo, bosatt i Halden, er ofte innom og handler mat han kjenner fra hjemlandet sitt.
– Her finner vi produktene som vi trenger, sier han.
Eurocash kommer til å omsette for rundt 1,5 milliarder kroner i år, mye takket være at de har funnet en nisje i vareutvalget.
– Det er mange mennesker fra Oslo som kommer hit og handler, nettopp på grunn av disse produktene som ikke finnes i det området, sier Jan Bertén.