Hopp til innhold

Inngikk lignende avtale med svensk firma

Fredrikstad Fotballklubb skal ha inngått en avtale med selskapet Sport Invest GmbH.

Faksimile fra Aftenposten

Faksimile av kontrakten fra Aftenposten.

Foto: NRK

Aftenposten har fått tilgang til en faktura, utstedt 17. mars 2008 og behandlet den 25. mars samme år, som viser at Fredrikstad har inngått en avtale med selskapet Sport Invest GmbH.

Lik avtale

Avtalen minner mye om den avtalen Fredrikstad året i forveien inngikk med Raio Piirojas estiske agentselskap Sport & Net Group.

Fakturaen lyder på 1 million kroner, og ble underskrevet av Morten Huth som tok over som daglig leder etter Morgan Andersen den 29. januar i 2008.

Oppdraget gikk ut på å drive talentspeiding og assistanse i det svenske markedet. Avtalen skal være inngått i forbindelse med Abgar Barsoms kontrakt.

Avtalen skal være mer eller mindre identisk med avtalen som ble gjort med et estisk agentselskap i Piiroja-saken. Også dette oppdraget gjaldt talentspeiding, og prisen var på 1 million.

– Vi har vært forberedt

Den til nå ukjente avtalen skal etter det Aftenposten erfarer være inngått i forbindelse med kontrakten Abgar Barsom inngikk med Fredrikstad noen uker i forveien, og får skattemyndighetene til å reagere.

– Vi har vært forberedt på at det kan være flere avtaler av denne typen, sier Jan Egil Kristiansen ved Skatt Øst til Aftenposten.

– Vi har tillit

Hverken arrestasjonen av Morgan Andersen, politirazziaen i FFKs lokaler, eller Piiroja-saken for øvrig får noen konsekvenser for samarbeidet mellom hovedsponsor Stabburet og FFK.

Det bekrefter kommunikasjonsdirektør i Stabburet, Dag Olav Stokken. Tvert imot så skryter han av klubben.

– Først og fremst så er dette forhold som ligger langt tilbake i tid. Vi har stor tillit til det nåværende styret og ledelsen i klubben. Vi er generelt imponert over den måten de har tatt tak i situasjonen klubben var i for ett par år siden, sier han.

– Veldig negativt

Men sponsorsjefen i Dnb, Jacob Lund, mener fotballen kan få store problemer med å skaffe sponsorer etter høstens skandaleavsløringer.

– Jeg tror dette er veldig negativt for samarbeidet mellom næringslivet og fotballen. Bedrifter og næringsliv vil ikke bli assosiert med juks, og da er det et paradoks å jobbe med bedrifter som ikke har rent mel i posen, sier sponsorsjef Jacob Lund i DNB.

– Jeg tror det er best å satse på andre idretter nå, sier han til NRK.