NRK Meny
Normal

Uaktuelt med innenriks

Nedgangen i oljesektoren gjør det lite sannsynlig at et flyselskap satser på innenriksruter fra Rygge, mener ledelsen ved lufthavnen.

Et ATR72-fly tilhørende DAT

Det danske flyselskapet DAT avsluttet sine innenriksruter på Rygge i desember 2013. Siden da har det ikke vært innlandstrafikk på Rygge.

Både Norwegian og det danske selskapet DAT har forsøkt seg på innenriksmarkedet fra Moss lufthavn Rygge, og trukket seg ut igjen. Begge hadde ruter til Stavanger og Bergen, med oljebransjen som en viktig del av kundegrunnlaget.

Markedssjef i Rygge sivile lufthavn AS, Silje Thoresen, sier det er lite trolig at noen satser på nytt nå.

Norwegian

Norwegian satset tungt på Rygge fra starten, også innenriks. I dag har Norwegian noen få ruter fra Rygge til spanske destinasjoner.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

– Det er ønskelig med et innenrikstilbud fra Rygge, men slik oljebransjen er i utviklingen nå, så jobber det mot å få til nye ruter innenriks, sier Thoresen.

Det er nå ett og et halvt år siden DAT la ned sine innlandsruter fra Rygge.

– Vil ikke anbefale

DAT-direktør Jesper Rungholm sier de trakk seg i første rekke fordi selskapet ikke var godt nok kjent blant nordmenn flest. I 2013 hadde ikke nedgangen i oljesektoren slått til ennå.

Rungholm bekrefter at oljekunder var viktig for dem på Rygge.

Jesper Rungholm, Administrerende direktør i DAT

DAT-sjef Jesper Rungholm bekrefter at oljebransjen var en viktig del av kundegrunnlaget deres på Rygge.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Ja, det var helt avgjørende på Stavanger-ruta og hadde også stor betydning på Bergen. Vi merker også nå en nedgang på andre ruter der det har vært mye oljerelatert trafikk.

Vil du anbefale et annet flyselskap, som kanskje er mer innarbeidet i Norge, å satse på Rygge nå?

– Nei, det vil jeg ikke gjøre. Jeg ville avvente og se hva som skjer med oljeprisen og oljesektoren før jeg satte igang, konkluderer Jesper Rungholm.

Lite aktuelt

På Moss lufthavn Rygge registrerer markedssjef Silje Thoresen at det er lite som taler for at de etablerte flyselskapene kommer til å satse innenriks på Rygge.

Widerøe flyr fra Haugesund til København

Også Widerøe har vært inne på Rygge, men kun med en rute til København. Selskapet har ikke funnet det lønnsom å satse innenriks i Østfold, men har i stedet et stort tilbud fra Torp ved Sandefjord.

Foto: Tor André Johannessen

– Når det er så store svingninger i oljebransjen så får det den effekten at det er lite interessant å snakke med flyselskap om å etablere ruter på innenriksmarkedet, sier hun.

Etter at DAT trakk seg ut i 2013, vurderte Widerøe å satse på Rygge. Selskapet fant det da ikke lønnsomt fordi en satsing på Rygge vil kreve store investeringer og et solid rutetilbud.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Vil heller ha Moss lufthavn Rygge

    De nye opplysningene om støysoner rundt en tredje rullebane på Gardermoen styrker ideen om å ta i bruk Moss lufthavn Rygge i stedet. Det sier Senterpartiets medlem av finanskomiteen på Stortinget, Sigbjørn Gjelsvik fra Akershus. Denne uka ble det kjent at 500 hus kan bli svært støyutsatt med en tredje rullebane på Oslo Lufthavn.

  • Fortsatt trangt på akuttmottaket

    Det er ingen snarlig løsning på plassproblemene ved akuttmottaket på Sykehuset Østfold. Den planlagte utvidelsen er ifølge forprosjektrapporten først ferdig om to år. Trange forhold i dag gir tidvis både korridorpasienter og lang ventetid.