Både Norwegian og det danske selskapet DAT har forsøkt seg på innenriksmarkedet fra Moss lufthavn Rygge, og trukket seg ut igjen. Begge hadde ruter til Stavanger og Bergen, med oljebransjen som en viktig del av kundegrunnlaget.
Markedssjef i Rygge sivile lufthavn AS, Silje Thoresen, sier det er lite trolig at noen satser på nytt nå.
– Det er ønskelig med et innenrikstilbud fra Rygge, men slik oljebransjen er i utviklingen nå, så jobber det mot å få til nye ruter innenriks, sier Thoresen.
Det er nå ett og et halvt år siden DAT la ned sine innlandsruter fra Rygge.
– Vil ikke anbefale
DAT-direktør Jesper Rungholm sier de trakk seg i første rekke fordi selskapet ikke var godt nok kjent blant nordmenn flest. I 2013 hadde ikke nedgangen i oljesektoren slått til ennå.
Rungholm bekrefter at oljekunder var viktig for dem på Rygge.
– Ja, det var helt avgjørende på Stavanger-ruta og hadde også stor betydning på Bergen. Vi merker også nå en nedgang på andre ruter der det har vært mye oljerelatert trafikk.
Vil du anbefale et annet flyselskap, som kanskje er mer innarbeidet i Norge, å satse på Rygge nå?
– Nei, det vil jeg ikke gjøre. Jeg ville avvente og se hva som skjer med oljeprisen og oljesektoren før jeg satte igang, konkluderer Jesper Rungholm.
Lite aktuelt
På Moss lufthavn Rygge registrerer markedssjef Silje Thoresen at det er lite som taler for at de etablerte flyselskapene kommer til å satse innenriks på Rygge.
– Når det er så store svingninger i oljebransjen så får det den effekten at det er lite interessant å snakke med flyselskap om å etablere ruter på innenriksmarkedet, sier hun.
Etter at DAT trakk seg ut i 2013, vurderte Widerøe å satse på Rygge. Selskapet fant det da ikke lønnsomt fordi en satsing på Rygge vil kreve store investeringer og et solid rutetilbud.