Hopp til innhold

Like mange føler seg mobbet

En foreløpig analyse av Elevundersøkelsen 2010 viser at like mange elever føler seg mobbet som tidligere år.

Tavle
Foto: Scanpix / SCANPIX

Elevundersøkelsen er en nettbasert undersøkelse der elever i grunnskolen og
videregående skole har mulighet til å gi tilbakemeldinger på læringsmiljøet. Hvert år svarer rundt 300000 elever på undersøkelsen. Nå er en foreløpig analyse av 2010-tallene presentert. De endelige tallene kommer i juni.

– Mindre bråk og uro

Det er Utdanningsdirektoratet som står bak undersøkelsen som er obligatorisk for elever på femte, sjuende og tiende trinn i grunnskolen. På videregående skole er det Vg1 som må svare. Mange skoler lar andre trinn også svar, som en egenkontroll.

De første tallene forteller om mindre bråk og uro i timene, men fortsatt svarer like mange at de blir mobbet minst to eller tre ganger i måneden.

Nesten åtte og en halv prosent av elevene som har svart på undersøkelsen svarer at de blir mobbet minst to eller tre ganger i måneden.

Stabile mobbetall

Disse tallene om hvor mange elever som føler seg mobbet, har holdt seg stabile i tre år. Tallene er like for alle trinnene.

I den foreløpige konklusjonen, viser alikevel mobbetallene en svak negativ trend.

– Mobbing er et begrep som vekker følelser og engasjement hos de fleste som er opptatt av læringsmiljøet i skolen. Likevel er det komplisert å kommunisere rundt et begrep som mobbing, fordi ulike aktører ofte har ulike oppfatninger om hva mobbing er, står det i analysen.

Slik definerer Utdanningsdirektoratet mobbing i Elevundersøkelsen:

”Med mobbing mener vi gjentatt negativ eller ”ondsinnet” atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing.”

Definisjonen ligger tett opp til den definisjonen som Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger benytter på mobbing:

”Vi kaller det mobbing når èn eller flere (sammen) er uvennlige og ubehagelige mot en annen som ikke så lett kan forsvare seg, og når dette gjentar seg. Dette kan f. eks være ved at han/hun blir sparket, slått eller dyttet. Det er også mobbing når han/hun blir mye ertet eller utestengt fra de andre.”

Færre sier også at de forstyrrer andre elever når de arbeider. Det er også færre elever som opplever at lærerne ”svært ofte eller alltid” og ”ofte” må bruke tid på å få ro i klassen og som svarer at de ”svært ofte eller alltid”, ”ofte” og ”av og til” opplever seg forstyrret av andre elever.