– Moss Havn har blitt en utpreget importhavn. 80 prosent av vår omsetning er vel import og det er stort sett forbruksvarer til det norske folk, sier Hansen.
Hver uke kommer åtte containerskip til Moss havn med forbruksvarer, mye av det fra Kina og andre land i østen.
Årsaken til at stadig mer varer går inn over Moss havn, er økt forbruk og velstand her hjemme og at deler av eksportindustrien i regionen har forsvunnet.
LES OGSÅ:
61.000 containere ble lastet eller losset i Moss
Skipene går i skytteltrafikk fra Hamburg og Rotterdam, der containerne lastes om fra større til mindre skip.
I fjor ble litt over 61.000 containere lastet eller losset ved Moss havn. Moss kniver med Larvik om å være den nest største containerhavna i Norge etter Oslo.
I tillegg gjør beliggenheten til Moss at det er gunstig å ta varer inn i landet her og videre til Oslo-området.
– Vi ligger nok gunstig til. Alle de store logistikk- og importsentrene ligger i aksen fra Rygge, opp mot Vestby og inn mot Oslo, sier Hansen.