SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Det er helt uakseptabelt. Det går ikke. Jeg har registrert at et lobbyprosjekt vil arbeide for at det skal stå ferdig i 2009 - hvilket teknisk er fullt mulig. Det er bare politisk vilje til å gjennomføre det som mangler, sier Grefsli.
- Lettere å rekruttere
Store varmevekslere sveises sammen i verkstedhallen på Slitu. 65 personer jobber ved den avanserte mekaniske bedriften som ligger noen hundre meter fra E18.
Råmaterialer kommer inn via veien, ferdigvarer går ut og ikke minst; blir veien bedre betyr det at det blir lettere å rekruttere ansatte, sier Grefsli.
Jonas Dahlstrøm bor i Tøcksfors i Sverige og bruker E18 hver dag. Han er forsiktig i kritikken av veistandarden.
- Den er ikke "jättebra". Litt dårligere enn på svenskesiden - og det er ikke så veldig bra der overalt, sier Dahlstøm.
Etter 2015
Blir forslaget til Nasjonal Transportplan vedtatt, må Dahlstrøm vente lenge på god vei. Planen legger opp til at to strekninger av E18 blir motorvei først etter 2015.
Det gjelder strekningen fra Akershus grense til Knapstad og fra Momarken til kommunegrensen til Marker. 1,1 milliarder kroner mangler i forslaget før veien kan ferdigstilles.