Hopp til innhold

Ikke mer innenriks fra Rygge

At Moss Lufthavn Rygge får en mer omfattende konsesjon i neste runde betyr ikke at det blir flere destinasjoner i Norge, sier administrerende direktør Pål Tandberg.

Pål Tandberg, Adm. dir. på Rygge sivile lufthavn

– Europeiske flyselskaper satser nå på de sikre kortene, sier Rygge Sivile Lufthavns administrerende direktør Pål Tandberg. Han tror ikke på stor vekst på Rygge de kommende årene, selv om den nye konsesjonen vil åpne for det.

Foto: NRK / NRK

Driftsselskapets RSL's administrerende direktør sier Moss Lufthavn Rygge Rygge som alle andre sekundærflyplasser ikke klarer å konkurrere med de større lufthavnene.

– Vi ligger så nær Gardermoen, som har så mange destinasjoner. Det er slik i hele Europa – det er en 50–60 flyplasser som Rygge, som ikke har innenrikstrafikk.

– Man er ikke 'lojal' til en sekundærflyplass, sier Tandberg.

– Og det er ikke kritikk av østfoldingen, men han er en rasjonell flybruker, og der kan vi ikke konkurrere med Gardermoen.

Liker de nye vilkårene

Det er jo ikke konsesjonen i seg selv som gjør at det kommer flyselskaper til Rygge. Det som er avgjørende er reisevanene til de som bor i distriktet, og markedet generelt.

Pål Tandberg, adm. dir. Rygge Sivile Lufthavn

Han er uansett fornøyd med de varslede endringene fra november. De betyr at eierne og driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn kan slutte å se seg som forskjellsbehandlet fra andre norske flyplasser. Men de venter ingen store hopp i tallet på reisende fra Rygge.

– Dette er en konsesjon som skal gjelde i 20 år, og det vil ta ganske lang tid å når 30.000 flybevegelser.

– Er det et mål å fylle opp de 30.000?

– Vi ønsker selvfølgelig nok trafikk til at flyplassen skal bli bærekraftig. Vi har sagt hele tiden at vi trenger 2.5 millioner flypassasjerer i året. Det er jo ikke konsesjonen i seg selv som gjør at det kommer flyselskaper til Rygge. Det som er avgjørende er reisevanene til de som bor i distriktet, og markedet generelt.

Små endringer framover

– Så langt har vi klart 1.8 millioner reisende i fjor, og vi får en liten nedgang i år. Jeg tror at markedet nå viser at vi må forvente at det ikke blir noen stor vekst de nærmeste årene, fortsetter Tandberg.

– Hva må dere gjøre for å nå det målet?

– Vi må tilrettelegge for at flyselskapene vil bruke flyplassen.

- Jeg håper at overordnede myndigheter ser at dette handler om folkehelse og trivsel, og jeg håper de holder på de åpningstidene vi har i dag.

Inger-Lise Skartlien, ordfører Rygge (Ap)

– Vi har hatt en voldsom vekst, og slik markedet er i Europa nå er det overkapasitet i luften. Billettprisene har vært fallende i lang tid, slik at det er mange flyselskaper nå som vil konsolidere stillingen sin, og fly på de mer lønnsomme rutene?

– Betyr det at konsesjonsendringen ikke har noe å si for dere?

– Den har ikke noen praktisk betydning de nærmeste to-tre årene. Men i et 20-årsperspektiv er den svært viktig. Det viktigste med den er alle de politiske restriksjonene som var med den forrige, der vi ble styrt på en annen måte enn de andre flyplassene, det er borte. Det er vi veldig glad for, der har politikerne gjort en stor jobb.

Ordføreren har delte meninger

Rygges ordfører Inger-Lise Skartlien (Ap) er stor sett fornøyd med det som sies om flybevegelser, men hun ønsker ikke en utvidelse av åpningstidene.

Inger-Lise Skartlien

Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien er skeptisk til den foreslåtte utvidelsen av åpningstidene på MLR.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

– Jeg tenker at 30.000 flybevegelser i året er i tråd med det Rygge og Rådes kommunestyrer har uttalt at de er positive til. Det jeg er bekymret for, er den utvidelsen av åpningstidene som er foreslått. At de utvider med en halvtime både på morgenen og på kvelden betyr at folk får mindre nattero, og det syns jeg er ugreit.

– En time mindre nattesøvn syns jeg er ganske mye, og vi sa klart fra da åpningstidene ble utvidet sist at lenger enn dette ønsker ikke vi å gå.

– Jeg håper at overordnede myndigheter ser at dette handler om folkehelse og trivsel, og jeg håper de holder på de åpningstidene vi har i dag.

– På kort sikt ser vi ikke et stort behov for å øke åpningstidene, svarer Pål Tandberg til det.

– Men det som er viktig for oss er at baseflyene kan returnere til Rygge.