Et vogntog legger igjen fem ganger så mye bompenger som en personbil. Derfor hjelper det ikke at
passerer bommene på Svinesund, så lenge lastebilene svikter.- Vi har en nedgang på 20 prosent i tungtrafikken over Svinesund i år. Derfor ender inntektene omtrent som i fjor, selv med sterk økning i personbiltrafikken, sier daglig leder i Svinesundsforbindelsen, Kjell Bondlid.
Les også:
Trenger tungtrafikken
Etter planen skal Svinesundsforbindelsen være nedbetalt i 2025. Skal man nå det målet, er man avhengig av at tungtrafikken tar seg opp igjen.
Regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Erik Rynning, tipper at det vil gå tid før lastebilene igjen kan bidra med mer bompenger.
- Vi ser at viktige bransjer fortsatt sliter tungt, som i byggenæringen. Selv om det er et oppsving i transportbransjen i Oslo, ser vi at det vil ta lenger tid i andre deler av landet. Jeg tipper det vil ta to år før lastebiltrafikken er på høyden igjen, sier Rynning.
Men, vil tungtransporten nå de samme høydene som i 2007?
- Ja, det tror jeg. Norge er et land med en sterk økonomi som vil ta seg opp igjen, tror Erik Rynning i Lastebileierforbundet.
Kostet 1,3 milliarder
Svinesundsforbindelsen ble åpnet i 2005, og kostet 1,3 milliarder kroner.
Veiprosjektet går fra Nordby på svensk side til Svingenskogen i Halden, en strekning på totalt sju kilometer med fire felts motorvei.
Den nye Svinesundsbrua ligger "midt i" Svinesundsforbindelsen.
Kostnadene med å bygge den nye brua var beregnet til 675 millioner svenske kroner eller 616 millioner norske kroner, og skal i sin helhet nedbetales med bompenger over inntil 20 år.