Hopp til innhold

ICA trår til ved grensen

Enda en dagligvareaktør satser på å kapre andeler av nordmenns grensehandel.

Grensehandel

TILPASSES LOKALE FORHOLD. ICA vil ha en bit av grensehandels-kaken. Trår til med ti butikker langs den norsk-svenske grensen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Grensehandelen har vokst enormt de senere 20 årene, og utgjør nå seks prosent av all dagligvarehandel i Sverige, skriver fagbladet Market.se.

Fra før av er kjeder som MaxiMat og Eurocash strategisk plassert ved de fleste større grenseoverganger, og nå vil også ICA Sverige ha sin bit av kaken.

- Vi tror sterkt på dette markedet, sier etableringsdirektør i ICA Jan Oldebring i en pressemelding.

Les mer:

Gamle Svinesund handelsområde

INGEN SUKSESS. Rema-butikken på Svinesund ble ingen suksess etter etableringen i 2003, og ble solgt i 2012.

Foto: Rainer Prang / NRK

Satser på ti butikker

Coop satset for mange år siden gjennom et svensk selskap, og lyktes ved grensen.

Rema 1000 satset på Gamle Svinesund i 2003.

I 2012 ble det klart at Rema 1000, som har 720 butikker i Norge og Danmark, ville avvikle virksomheten ved sin ene butikk i Sverige på Svinesund.

Nå kommer ICA.

- Planen er å starte opp på et ti-tall steder, sier Oldebring.

Jan Oldebring, Ica Sverige AB

SKREDDERSYR TIL NORSKE BEHOV. Jan Oldebring sier ICA Sverige vil tilpasse varebeholdningen etter de norske kundenes smak og behov.

Foto: Martin Lof/ ICA

ICA Gruppen AB har 2 .400 egne og kjøpmannseide butikker på fem ulike geografiske markeder.

ICA Gruppen er et av Nordens ledende detaljhandelsforetak der dagligvarer utgjør kjernevirksomheten. Selskapet har rundt 200 butikker i Norge.

Les også:

Først til Nordby

Første grensenære ICA-butikk legges til Nordby, syd for Svinesund.

ICA forventer en omsetning på 70 millioner svenske kroner årlig for sin Nordby-satsing.

Butikkjeden bekrefter overfor Market.se at de har kjøpt et landområde ved Nordby, der butikken skal ligge.

Grensebutikken skal, i følge Oldebring, drives av lokale kjøpmenn med kunnskap og vareutvalg tilpasset markedet ved grensen.

- De norske kundenes innkjøpsvaner skiller seg noe fra svenkenes, og det gjelder å skreddersy vareutvalget, sier Jan Oldebring.

Det er tyngre tider for kjøpmenn på den svenske siden av grensen. Mer prisbevisste nordmenn og mindre valutafordel er årsakene. Etter 20 år med eventyrlig vekst, opplever grensehandelen for første gang en nedgang i omsetningen.