Hopp til innhold

Hvilken fart skal du holde nå?

Når du ser dette skiltet – vet du da hvor fort du kan kjøre?

Trafikkskilt, fotoboks og fartsgrense opphører

Skiltet med opphør av 60-sonen er et vanlig syn langs norske veier. Men hvor fort kan du kjøre etter skiltet?

Foto: Sebastian Nordli/NRK

Opphør av 30-sone

Når det er opphør av 30-sone kan du kjøre i 50 kilometer i timen frem til et nytt skilt forteller deg noe annet.

Foto: Kristin Bråthen / NRK

Det er en undring som Kenneth Gutterup, lege og paneldeltager i radiosendingen "Etter to – før fem", kom med på mandag.

– Jeg synes at skiltene skal være logiske for folk flest. Der hvor fartsgrensen opphører, går det ikke an å bare sette opp et skilt med hva fartsgrensen faktisk er? Det går det jo ikke an å misforstå.

Distriktsleder Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk satt også i panelet, men heller ikke han hadde noe klart svar på spørsmålet.

– Jeg har ikke noen logisk forklaring på dette. I Norge har vi to hastigheter som er lovbestemt – 50 og 80 kilometer i timen. Når det oppheves i 30 skal man vite at det er 50 resten av veien.

Opphør av 60 betyr forøvrig at man kan kjøre videre i 80 til et nytt skilt viser noe annet.

Mathisen sier til NRK.no i etterkant at det er mange lange strekninger hvor man kan kjøre i 80 i Norge, og at dersom man skulle skilte alle landeveisstrekninger ville det blitt både kostbart og veldig mange skilt.

Hør diskusjonen fra "Etter to – før fem" her:

Hos Statens vegvesen prøver Gry Johansen fra trafikkforvaltningseksjonen seg på en logisk forklaring på hva som er reglene etter at man har passert skiltet.

– Regelen sier at det ikke skal skiltes når man kjører inn i en 80-sone. Hvis det ikke er skiltet, skal man ha lært på kjøreskolen at det er 80, og hvis man kjører i tettbygd strøk er fartsgrensen 50.

Hun legger også til at veimerkingen forteller hvilken fartsgrense som gjelder.

Hos Sarpsborg Trafikkskole har spørsmålet om dette skiltet dukket opp flere ganger.

– Det er rart at dere spør om dette nå, for dette spørsmålet kom også opp på et kurs jeg holdt for Motorførernes Avholdsforbund på tirsdag, sier eier av skolen og trafikklærer siden 1969, Espen Simensen.

Han holder stadig kurs for nye og gamle trafikanter og sier at det er mange som lurer på hva det er med dette skiltet.

– Jeg har spurt de som skal kunne svare på dette i mange år, men jeg har aldri fått noe entydig svar, sier han.

Kan endre praksis

Espen Simensen, Sarpsborg trafikkskole

Espen Simensen har vært trafikklærer siden 1969.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen / NRK

Statens vegvesen får også en del tilbakemeldinger på skiltet, og spesielt lurer svensker på hvordan dette henger sammen.

– Vi har jo et internasjonalt regelverk å forholde oss til, men vi vet at det skiltes både med den reelle hastighet og opphør av hastighet i utlandet. Med tiden er vi åpne for å vurdere om dette skal forandres på, sier Johansen.

Og nettopp dette internasjonale regelverket får Espen Simensen ved Sarpsborg Trafikkskole til å spørre om vi ikke bare kan kutte ut skiltet.

– Vi har jo en veimerking som er gul i motsetning til andre land i Europa. Dermed burde vi jo også kunne kutte ut dette skiltet, selv om andre land bruker samme skilt?