Hopp til innhold

Høye skip kommer nok en gang til Fredrikstad

Merk av datoene 11.–15. juli 2019 allerede nå. For da kommer Tall Ships Races til plankebyen for tredje gang.

Tall ships

I 2019 kan du nok en gang oppleve Tall Ships Races i Fredrikstad.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Det var lite som tydet på at Fredrikstad kommune skulle overrekke dårlige nyheter, da ordfører Jon-Ivar Nygård tok plass bak langbordet under dagens pressekonferanse i Kullageret på Isegran. Ingen ville si hva det skulle handle om før klokken var slagen ti, men da bredte smilet seg om arbeiderpartiordføreren.

– Vi er veldig stolte over å kunne si at Tall Ship Races kommer til Fredrikstad for tredje gang, og vi gleder oss veldig.

Identitet og lokal tilhørighet er blant hovedargumentene, i tillegg til at det de to første årene i all hovedsak har vært svært vellykket, skal vi tro Nygård.

Ikke bare smertefritt

Til stede var også tidligere arrangementssjef Bjørg Johnsrud Western. Hun nikket svært bekreftende da Nygård la frem sitt argument om at Fredrikstad bare blir en bedre og bedre vertskapsby, og at den kompetansen man får av slike arrangementer er uvurderlige.

Tall Ships

En stolt gruppe fra kommunen og reiselivet kunne presentere gode nyheter for dem som liker skipsfestivaler. F.v. Bjørg Johnsrud Western, Ole-Henrik Holøs Pettersen (delvis skjult), Maya Nielsen, Ole Petter Finess, Truls Velgaard og Jon-Ivar Nygård.

Foto: Nicolai Delebekk / NRK

Men det er ikke bare rosenrødt å holde store arrangementer. Etter forrige gang, i 2014, fikk kommunen kritikk for ikke å ha kontroll på antall besøkende. I tillegg ble det bemerket at et budsjett på 15 millioner kroner var mye penger til en fest hvor det etter Fredrikstad Blads beregninger bare kom 12.000 unike besøkende.

Men på spørsmål om hva som må gjøres bedre denne gangen kontra de forrige gangene var det noe helt annet Western trakk frem.

– En av de store utfordringene forrige gang var fritidsbåter som ikke respekterte skilt og la til på plassene til skipene. Dette kan bety at vi nå, som første år, forbyr fritidsbåter inne i havneområdet.

– Betyr det at et fåtall båter skal ødelegge for alle andre som ønsker å delta for egen motor?

– Det kan dessverre ende med det, ja.

LES OGSÅ:

Transportproblemer

En annen utfordring som ble trukket frem var transporten. I 2014 var det så mye trafikk på elveferjene at noen passasjerer måtte vente så lenge som to timer, og en av båtene som ble rekvirert til elvecruise måtte tilbake inn i rutetrafikken.

– Vi kommer til å se på hvor vidt vi er nødt til å gjøre tilbudet mer omfattende på den biten. Da kan det være snakk om flere ferjer eller kanskje å sette inn busser, sa Nygård.

Noen general er ennå ikke utpekt, men Western gjentar som hun har gjort før at hun ikke er aktuell til en ny runde.

Det som derimot er klart er ruten. Ålborg er starthavn, og Nygård ser for seg et tett samarbeid med vennskapsbyen fremover. Deretter blåser vinden til Fredrikstad, så til Bergen før seilasen avsluttes i Århus i Danmark.