Hopp til innhold

Sendte helikopter bort fra akutt syk pasient og til øvelse ved feiltakelse

Et Luftambulanse-helikopter ble torsdag formiddag feilaktig dirigert vekk fra en alvorlig og akutt syk pasient på grunn av en øvelse.

Lydlogg - Luftambulanse ble omdirigert til øvelse ved feil

HØR LYDLOGG: Dette opptaket dokumenterer hvordan AMK-sentralene omdirigerte helikopteret som skulle hente den akutt syke pasienten. I opptaket har NRK klippet vekk sambandsmeldinger som ikke handler om helikopteret og en del stillhet, og opptaket er dermed komprimert i tid.

Anne Grethe Erlandsen

BEKREFTER: Kommunikasjonsdirektør Anne Grethe Erlandsen ved Sykehuset Østfold bekrefter til NRK at feilen under øvelsen fikk uheldige konsekvenser.

Foto: Tobias S. Martinsen / NRK

Sykehuset Østfold sier de ikke ville sendt helikopteret vekk fra den syke hvis de hadde fått informasjon om at det var snakk om en øvelse.

– Hadde vi visst det var en øvelse, ville vi ikke utført dette oppdraget. For det var andre oppgaver som var mer presserende med alvorlig syke mennesker, sier kommunikasjonsdirektør Anne Grethe Erlandsen ved Sykehuset Østfold til NRK.

Luftambulansens helikopter var allerede i lufta da det kom inn meldinger fra øvelsen.

Helikopteret var etter det NRK kjenner til på vei for å hente en akutt syk pasient i Halden.

Det opprinnelige oppdraget blir av Sykehuset Østfold karakterisert som en «rød tur». Slike oppdrag involverer til vanlig alvorlig syke personer.

I stedet for å hente pasienten, ble derimot helikopteret omdirigert til Moss på grunn av en øvelse der.

Øvelsen handlet om en arbeidsulykke ved Kambo i Moss, og flere nødetater fikk inn telefoner til sine nødnummer med beskjed om at noe hadde hendt.

Hos helsevesenet fikk man ikke vite at ønsket om hjelp var til en øvelse.

Kommunikasjonsdirektøren ved sykehuset forteller at noen ringte inn fra øvelsen med beskjed om at det var behov for ambulanse.

Måtte sette ekte oppdrag på vent

– Vi fikk en melding om behov for ambulansepersonell. Siden vi visste at det var planlagt en øvelse spurte vi om det var en øvelse eller en reell hendelse, og fikk forsikringer om at det var en reell hendelse, sier Erlandsen.

Sykehuset sier til NRK at ambulansetjenesten i Østfold torsdag hadde en veldig travel dag. Derfor ringte operatørene på AMK-sentralen tilbake til nummeret som hadde meldt om behov for øyeblikkelig hjelp.

Enda en gang fikk helsevesenet feilaktig beskjed om at det var en reell hendelse der noen var skadd.

AMK Oslo, 1-2 (..) Vi er opp-prioritert til en hendelse i Moss.

Ambulanse-helikopteret forteller til AMK-sentralen at de er blitt sendt til Moss

– Vi sendte ut hjelp til stedet som gjorde at vi måtte sette andre oppdrag i vent, sier Erlandsen ved sykehuset.

Til pasienten i Halden opplyste sykehuset at de måtte sende et annet helikopter.

– Pasienten som ambulansehelikopteret skulle hente, måtte få et annet helikopter. Dermed ble transporten av den alvorlig syke pasienten noe forsinket, sier kommunikasjonsdirektøren.

Reagerer og vil ta det opp med øvelsesledelsen

Når det var bekreftet to ganger at det skulle være skadde personer ved Kambo i Moss, hadde ikke AMK-sentralen noe valg. De måtte da sende Luftambulanse-helikopteret.

– Vi vil alltid måtte prioritere de oppdragene som er mest alvorlige i området totalt sett. De turene som er mest alvorlig syke kaller vi røde turer, og da bruker vi så store ressurser som trengs for å komme fram så fort som mulig, sier sykehusets kommunikasjonsdirektør Erlandsen.

– Ville dere gjort noe anderledes om dere fikk til svar at «ja, dette er en øvelse»?

– Ja, det ville vi gjort i dag. Da ville vi nok ikke sendt ressurser til denne øvelsen. Vi ville heller fokusert på de som var alvorlig syke og trengte vår hjelp.

– Hva synes dere om utydeligheten fra øvelsen?

– Vi kommer til å ta dette opp med de som var ansvarlige for øvelsen, sier en tydelig misfornøyd Erlandsen ved Sykehuset Østfold.

Det er vanlig at alle henvendelser mellom aktører i øvelser bruker egne språkregler for å ikke skape misforståelser. Alle meldinger skal ifølge sykehuset starte med «ØVELSE ØVELSE ØVELSE».

Helsevesenet var heller ikke de eneste som ikke fikk nok og riktig informasjon. NRK har vært i kontakt med flere andre i nødetatene som ikke en gang var varslet på forhånd om øvelsen. Blant dem var Hovedredningssentralen for Sør-Norge.

– Fra vår side ble det ikke oppfattet som noen øvelse, men som en reell hendelse, sier redningsleder Nils Ole Sunde ved Hovedredningssentralen til NRK.

Redningslederen forteller også at det ikke er første gang at det blir problemer under øvelser fordi ikke alle som trenger beskjed har fått informasjon om treningsaktiviteten.

Brannvesenet: – Menneskelig glipp

Rune Larsen, brannvesenet Moss

BEKLAGER: Avdelingsleder Rune Larsen i Mosseregionens Interkommunale Brann- og Feiervesen beklager det som har skjedd.

Foto: Tomas Berger/NRK

Øvelsen som forårsaket hele feilen var arrangert av Mosseregionens Interkommunale Brann- og Feiervesen. Brannvesenet forteller at de hadde informert flere ulike nødetater om øvelsesplanene.

En del av øvelsen var imidlertid å trene mannskaper i å reagere på en uforutsett hendelse. Dermed var det flere som var på jobb og som fikk meldingene både hos brann- og helsevesenet som ikke var forhåndsvarslet.

– Vi hadde liasoner i fagsentralen til brannvesenet fra brann og helse, og polititet var nøye informert om at det var en øvelse. Målet var å fange opp eventuelle reelle hendelser slik at øvelsen kunne stoppes for å prioritere disse, forteller avdelingsleder Rune Larsen i beredskapsavdelingen til Mosseregionens brannvesen.

– Hva tenker dere om at helikopteret ble sendt feil?

– Det er sterkt beklagelig. Vi mente at vi hadde systemer som skulle fange slikt opp. Derfor beklager vi på det sterkeste og håper at det ikke virker som vi trenerer på noen måte, sier brannvesenets avdelingsleder Rune Larsen.

– Det er en menneskelig glipp her. Det har endt helt anderledes enn vi hadde forventet, sier en noe fortvilet avdelingsleder hos brannvesenet i Moss.

Avdelingslederen hos brann støtter vurderingen som ble gjort av helsepersonellet når de trodde at øvelsen var en ekte ulykke. Det var etter hans skjønn riktig av AMK-sentralen å sende helikopteret til Kambo utenfor Moss når de hadde fått klar beskjed to ganger om at det var reelt og ikke en øvelse.

– Vi har ikke vært gode nok til å si at dette er en øvelse, sier Larsen.

– Hvorfor fastholdt dine ansatte at det var en reell hendelse når det virkelig var en øvelse?

– Operatøren ved brannvesenets fagsentral visste ikke at det var en øvelse. Personen visste ikke at det var en øvelse før det hele var avblåst, sier Rune Larsen til NRK.

Fordi operatørene på brannvesenets alarmsentral trodde det var en ekte arbeidsulykke la de også ut melding om hendelsen på Twitter:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Mosseregionens brannvesen opplyser at de innrømmer feilen og at den førte til problemer for helsevesenet.

– Vi skal nå ha en evaluering etter dette. Da vil vi ta fram det vi kan lære av, og det vil bli skrevet et avvik som må lukkes før vi tar en ny øvelse, sier Larsen

Han understreker at dette må rettes opp før brannvesenet rundt Moss igjen kan ha øvelser.