Hopp til innhold

Kunder som har kjøpt reise etter 1. november skal få hjelp

Det er solgt både charterturer og andre reiser med avgang fra Moss lufthavn Rygge etter 1. november. De som har kjøpt reise etter at flyplassen er lagt ned, blir lovet hjelp med å finne løsninger.

Avgangstavle på Moss lufthavn Rygge

Det er solgt billetter til reiser fra Rygge også etter 1. november. I går vedtok styret å legge ned lufthavnen fra denne datoen.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Styret i Rygge Sivile lufthavn vedtok i går kveld å avvikle driften av lufthavnen fra 1. november.

Dermed tyder alt på at flyplassen snart er strøket av kartet, i alle fall når det gjelder sivil trafikk. I februar ble det kjent at flyselskapet Ryanair ville si opp avtale om base på Rygge, dersom flypassasjeravgiften ble innført. Styret for Rygge Sivile lufthavn konkluderte at uten base på flyplassen, ville trafikken bli så liten at driften ikke være lønnsom.

Charterturer og andre reiser

Silje Thoresen, Moss lufthavn Rygge

Markedssjef Silje N. Thoresen ber kunder som har kjøpt billett ta kontakt med flyselskapet.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

Det er solgt både charterturer og billetter til andre flyvninger fra Rygge også etter 1. november.

– Vi anbefaler at de som har bestilt reise fra Moss lufthavn Rygge etter 1. november, tar kontakt med sitt flyselskap for å få beskjed om hvordan de skal forholde seg til den situasjonen, sier markedssjef Silje N. Thoresen ved Moss lufthavn Rygge.

De som har bestilt billetter hos Ryanair etter 1. november må altså henvende seg til selskapet.

Norwegian har noen også ruter fra Rygge, og selskapet opplyser at kunder som blir rammet av nedleggelsen blir overført til Gardermoen.

Tar kontakt med kundene

Charterselskapene Apollo, Startour og Ving har også reiser fra Rygge. De har allerede lagt ut vinterprogrammet, og har solgt flere reiser.

Elisabeth Larsen-Vonstett

Informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving lover at det skal finnes løsninger.

Foto: Jonas Koel

Informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving lover kunder som har bestilt reise hjelp:

– De kundene som har bestilt en vinterreise til Gran Canaria fra Rygge, vil bli kontaktet av oss. Så vil vi prøve å finne en annen løsning, sier hun.

– Det er ingen fare for at de mister både penger og reise?

– Vi skal sørge for at de som har bestilt en reise fra Rygge kommende vinter skal komme seg av gårde til Gran Canaria. Om det blir fra flyplassen på Torp eller fra Gardermoen, eller et annet sted, det skal vi finne ut av sammen med kundene våre, sier Larsen Vonstett.