Hopp til innhold

Hamen skrotes ikke

MS Hamen skal ikke skrotes. Det sier eierne av det verneverdige skipet, som nå har blitt sandblåst og grunnet.

MS Hamen har blitt sandblåst og grunnet

MS Hamen har blitt sandblåst og grunnet.

Foto: Arne Øistein Holm / Privat

Hamen har i en drøy uke ligget i dokk hos Hirtshals Yard. Her har eksperter målt tykkelsen på stålet i skroget, og vurdert båtens tilstand.

Konklusjonen er at skipet er i relativt god stand og fullt mulig å restaurere, sier direktør for verftet, Rasmus Brohus.

– Hamen fremstår nå i en stand som kan forsvare en bevaring, skriver han til NRK.

LES OGSÅ:

(Saken fortsetter under bildet)

Skroget på Hamen er renset og grunnet.

Skroget på Hamen er renset og grunnet.

Foto: Arne Øistein Holm / Privat

Sandblåst for rust

De siste dagene har alle hullene i skroget blitt sveiset og tettet. Store deler av skipet er sandblåst for rust og blitt påført grunning.

Eier av skipet, Arne Øistein Holm i stiftelsen MS Hamen, sier at det ikke lenger er et alternativ å skrote skipet. Han forteller at målet er å få skipet restaurert, men at det er en lang vei fram og at det vil ta lang tid.

– Det vil kanskje ta ti år eller mer, og er avhengig av at vi får god hjelp av frivillige. Jeg har kontakt med folk som kan tenke seg å bidra, sier Holm.

Inntil videre har eierne kaiplass tilgjengelig i Hirtshals. Her har det også meldt seg sjøfolk som kan tenke seg å hjelpe til med å sette skipet i "museums-stand".

SE VIDEO:

Verneverdig

Skipet tilhører en lasteskipstype som det gikk mange av i norske farvann på midten av 1900-tallet, og skal være det siste gjenværende eksemplaret her i landet.

MS Hamen

MS Hamen da det lå i opplag i Iddefjorden. Herfra ble det slept til Danmark før jul i 2012.

Foto: Rainer Prang / NRK

Inntil 2011 var Riksantikvaren inne i bildet, og bevilget penger til å få skipet i dokk slik at man kunne vurdere om det er realistisk å restaurere det.

Men, etter at tiden gikk, og eierne i stiftelsen MS Hamen ikke fikk skipet i dokk, trakk Riksantikvaren seg ut og holdt tilbake resterende midler.

Hamen ble liggende ved Hälle på svensk side av Iddefjorden og ble etter hvert vurdert som en miljørisiko. Vinteren 2011/2012 sank akterskipet ved en anledning og ble liggende på bunnen.

LES OGSÅ:

Ble slept fra Iddefjorden

Det pågikk samtidig et arbeid hos svenske myndigheter for å få skipet vekk fra Iddefjorden, og før jul lykkes det å få slept Hamen fra Iddefjorden til Hirtshals i Danmark, der den ble satt i tørrdokk 19. januar.

Her har den altså blitt gått over av eksperter på måling av tykkelse på metall, ettersom man fryktet at de mange årene i sjøen uten vedlikehold hadde tæret for mye på skroget.

MS Hamen, tidligere Pompey Power

MS Hamen i fart den gangen skipet het Pompey Power. Skipet har også hatt navnet MS Tandik.

Foto: Privat

Bygd i England

MS Hamen het fra starten DS Pompey Power og var opprinnelig et dampskip, bygd i 1949 i Sunderland. De første åra ble det brukt til å frakte kull fra nord-Englands kullgruver til det kullfyrte elektrisitetsverket i Portsmouth, i følge en historisk oversikt for skipet skrevet av Harald Lorentzen.

Kullbåten ble innkjøpt til Norge i juli 1960, til drammensrederiet A/S Orion - Tanberg & Møinichen, og omdøpt "Tandik". Etter en ombygging med installasjon av nye master, bommer og vinsjer ble den satt inn i Nordsjøfart.

I 1962 ble DS Tandik lagt i opplag i Sandefjord. Herfra ble den solgt til bergensrederen Hans Utkilen. Han installerte en dieselmotor i båten, og døpte den om til MS Hamen i 1963.

Nordsjøfart

Den var nå blitt en moderne Nordsjøbåt på 1900 tonn dødvekt. "Hamen" gjorde det bra i fraktmarkedet, men etter 1975 ble det vanskeligere å drive denne type fartøyer.

I 1984 ble MS Hamen tatt helt ut av drift, men ble regelmessig vedlikeholdt inntil 1993. I 1996 kjøpte svenken Alvar Olsson skipet. Olsson drev et reparasjonsverksted i Hälle på Svensk side i Iddefjorden og slepte Hamen dit.

Her skulle den bli liggende til 2003, da nåværende eiere overtok skipet, som da skulle hugges. Stiftelsen MS Hamen ex Tandik overtok båten i den hensikt å få den restaurert.

Skipet ble nå slept til en opplagsplass i iddefjorden, langs en fjellskråning litt syd for Hälle. Her ble det altså liggende inntil desember 2012.