Hamen har i en drøy uke ligget i dokk hos Hirtshals Yard. Her har eksperter målt tykkelsen på stålet i skroget, og vurdert båtens tilstand.
Konklusjonen er at skipet er i relativt god stand og fullt mulig å restaurere, sier direktør for verftet, Rasmus Brohus.
– Hamen fremstår nå i en stand som kan forsvare en bevaring, skriver han til NRK.
LES OGSÅ:
(Saken fortsetter under bildet)
Sandblåst for rust
De siste dagene har alle hullene i skroget blitt sveiset og tettet. Store deler av skipet er sandblåst for rust og blitt påført grunning.
Eier av skipet, Arne Øistein Holm i stiftelsen MS Hamen, sier at det ikke lenger er et alternativ å skrote skipet. Han forteller at målet er å få skipet restaurert, men at det er en lang vei fram og at det vil ta lang tid.
– Det vil kanskje ta ti år eller mer, og er avhengig av at vi får god hjelp av frivillige. Jeg har kontakt med folk som kan tenke seg å bidra, sier Holm.
Inntil videre har eierne kaiplass tilgjengelig i Hirtshals. Her har det også meldt seg sjøfolk som kan tenke seg å hjelpe til med å sette skipet i "museums-stand".
SE VIDEO:
Verneverdig
Skipet tilhører en lasteskipstype som det gikk mange av i norske farvann på midten av 1900-tallet, og skal være det siste gjenværende eksemplaret her i landet.
Inntil 2011 var Riksantikvaren inne i bildet, og bevilget penger til å få skipet i dokk slik at man kunne vurdere om det er realistisk å restaurere det.
Men, etter at tiden gikk, og eierne i stiftelsen MS Hamen ikke fikk skipet i dokk, trakk Riksantikvaren seg ut og holdt tilbake resterende midler.
Hamen ble liggende ved Hälle på svensk side av Iddefjorden og ble etter hvert vurdert som en miljørisiko. Vinteren 2011/2012 sank akterskipet ved en anledning og ble liggende på bunnen.
LES OGSÅ:
Ble slept fra Iddefjorden
Det pågikk samtidig et arbeid hos svenske myndigheter for å få skipet vekk fra Iddefjorden, og før jul lykkes det å få slept Hamen fra Iddefjorden til Hirtshals i Danmark, der den ble satt i tørrdokk 19. januar.
Her har den altså blitt gått over av eksperter på måling av tykkelse på metall, ettersom man fryktet at de mange årene i sjøen uten vedlikehold hadde tæret for mye på skroget.
Bygd i England
MS Hamen het fra starten DS Pompey Power og var opprinnelig et dampskip, bygd i 1949 i Sunderland. De første åra ble det brukt til å frakte kull fra nord-Englands kullgruver til det kullfyrte elektrisitetsverket i Portsmouth, i følge en historisk oversikt for skipet skrevet av Harald Lorentzen.
Kullbåten ble innkjøpt til Norge i juli 1960, til drammensrederiet A/S Orion - Tanberg & Møinichen, og omdøpt "Tandik". Etter en ombygging med installasjon av nye master, bommer og vinsjer ble den satt inn i Nordsjøfart.
I 1962 ble DS Tandik lagt i opplag i Sandefjord. Herfra ble den solgt til bergensrederen Hans Utkilen. Han installerte en dieselmotor i båten, og døpte den om til MS Hamen i 1963.
Nordsjøfart
Den var nå blitt en moderne Nordsjøbåt på 1900 tonn dødvekt. "Hamen" gjorde det bra i fraktmarkedet, men etter 1975 ble det vanskeligere å drive denne type fartøyer.
I 1984 ble MS Hamen tatt helt ut av drift, men ble regelmessig vedlikeholdt inntil 1993. I 1996 kjøpte svenken Alvar Olsson skipet. Olsson drev et reparasjonsverksted i Hälle på Svensk side i Iddefjorden og slepte Hamen dit.
Her skulle den bli liggende til 2003, da nåværende eiere overtok skipet, som da skulle hugges. Stiftelsen MS Hamen ex Tandik overtok båten i den hensikt å få den restaurert.
Skipet ble nå slept til en opplagsplass i iddefjorden, langs en fjellskråning litt syd for Hälle. Her ble det altså liggende inntil desember 2012.