Hopp til innhold

Hamen flyter

Redningsoperasjonen for MS Hamen ser ut til å være vellykket. Skipet stiger i vannet.

MS Hamen

STIGER I VANNET. Bildet er tatt klokka 11.00 12. mars. Redningsoperasjonen av MS Hamen ser ut til å lykkes.

Foto: Bengt Karlsson

Torsdag banet isbryteren "Herføl" vei gjennom den tykke isen i Iddefjorden, slik at dykkere kom til, og fikk startet det viktige arbeide med å tømme og tette den synkende MS Hamen.

De statet arbeidet torsdag klokken 14.00, og planen var at skulle greie å tette og tømme skipet i løpet av tolv timer.

Fredag formiddag lå imidlertid MS Hamen med akterenden kant i kant med isens overflate.

Les også:

MS Hamen

FREDAG 11. MARS KL. 0930. MS Hamens akterende lå kant ikant med isen, da dette bildet ble tatt fredag morgen.

Foto: Privat

- Hevet seg minst to meter

Lørdag morgen kan det se ut til at tømmingen av MS Hamen er i ferd med å lykkes.

- Hele skipet ligger fortsatt alt for dypt, men akterenden har hevet seg med med minst to meter i løpet av natten, sier Espen Bryntesen til nrk.no.

Han bor på Ystehede, på norsk side av Iddefjorden, og har fulgt med på hva som skjer med MS Hamen i flere år.

- Da jeg tok en titt i kikkerten i morges, kunne jeg se ventilene på babord side av skipet, som noen dager nå har vært under vann. Nå er akterenden hevet seg og det ser ut til at skipet er i ferd med å tømmes for vann, sier den pensjonerte sjømannen.

Ved 11-tiden lørdag hadde skipet hevet seg ytterligere med en meter, viser bildet nrk.no mottok fra en av de svenske naboene til MS Hamen i området.

- En omfattende jobb

Arne Øistein Holm, som er styreleder i Stiftelsen MS Hamen, sier i et tv-intervju til Sveriges Television Västnytt fredag, at skipet skal berges og at det er en stor jobb.

- Her har vi satt i gang en lense- og heveoperasjon, med sikte på å få båten til å flyte stabilt igjen, sier han.

Lekkasjen kom plutselig, og Holm mener det kan ha oppstått i en ventil eller et rør.

Mandag denne uka meldte Strømstad kommune om at det lekker olje fra skipet.

- Det er trist og uventet å se MS Hamen liggende under isen. Det er mye jobb å håndtere, sier Arne Øistein Holm til Sveriges Television Västnytt.

Les også:

Arne Øistein Holm

HAR INNHENTET PRISTILBUD. - Det haster med å få skipet i dokk, sier Arne Øistein Holm på svensk tv fredag. Han har innhentet pristilbud på flere verft.

Foto: Sveriges Television Västnytt

Innhentet pristilbud

Holm sier til Västnytt at stiftelsen har innhentet pristilbud for å sette skipet i dokk, både i Norge og i utlandet.

Stiftelsen har 1,5 millioner kroner igjen av Riksantikvarens bevilgning på totalt to millioner kroner.

Han sier det haster med å få igang et slikt arbeid.

MS Hamen skulle opprinnelig ha vært hugget opp på Hälle på svensk side av Iddefjorden, der skipet har vært ligget i årtier.

Men skipet - som er bygget i England i 1949, ble oppdaget av norske interessenter og ble kjøpt av Stifelsen MS Hamen.

Skipet er det eneste gjenværende i sitt slag, som har gått i Nordsjø- og Østersjøfart og er nå vernet i Norge, men er ikke registrert som et "kulturminne".

- Ingen løfter om flytting

Eierne av det 1 350 tonn tunge lasteskipet M/S Hamen fra 1949 har så langt nektet å flytte skipet fra sin ankringsplass på Hälle på svensk i Iddefjorden.

Strømstad kommune hadde varslet bøter, dersom ikke skipet var fjernet innen 1. november i år, men eierne anket til Västra Götalands länsstyrelse.

En avgjørelse fra Västra Götalands länsstyrelse den 19. januar i år krever skipet fjernet innen 1. mai i år.

Det så i vinter ut til at eierne ville følge opp dette kravet fra länsstyrelsen til stor glede for lokalbefolkningen og Strømstad kommune.

Den 13. februar i år anket Arne Øistein Holm Västra Götalands läns avgjørelse til Vänersborgs tingsretts Miljødomstol, og ba om utsettelse av flytting og tvangsmulkt.

Fra domstolen har Stiftelsen fått frist til 15. mars med å begrunne sin klage ytterligere.

Fredag sier Arne Øistein Holm til Sveriges Television Västnytt at han ikke kan gi løfter om at skipet fjernes før 1. mai.

- Jeg har sluttet å love, når det gjelder slikt som dette. Det er fortsatt mange usikkerhetsfaktorer, sier han.

Video 076e75fc-9d8e-4bb1-badc-aaef91d7d4a1.jpg