Hopp til innhold

Halvparten av butikkene har dobbel-post: – Mange går feil

HALDEN (NRK): Flere ganger om dagen må Ann-Sofi Hansen geleide forvirrede kunder til rett skranke for å hente en pakke.

Ann-Sofi Hansen

Ann-Sofi Hansen må stadig geleide kunder til rett kasse.

Foto: Christian Nicolai Bjørke

– Det er tydeligvis ikke alltid så lett å skjønne hva som er Posten og hva som er PostNord, sier Ann-Sofi Hansen.

Hun er postansvarlig på Coop-butikken i BRA-veien i Halden, og forklarer det hele med et smil. For noe så enkelt som å hente en pakke har nemlig blitt ganske forvirrende.

På Postens skranke foran henne er det derfor satt opp et skilt som forklarer at en del typer pakker ikke skal hentes her, men i butikkens ordinære kasse halvannen meter unna.

Denne butikken er nemlig en av 700 steder i landet som har dobbel utlevering: Både Posten og PostNord gir ut pakker.

Ann-Sofi Hansen må stadig geleide kunder til rett kasse. Pakker fra Posten kan nemlig ikke hentes ut ved samme skranke som pakker fra PostNord.

– Noen sier det bare er tull

Men selv om det er de samme ansatte begge steder, skal ikke utleveringen skje fra den samme skranken. Pakkene er dessuten oppbevart to ulike steder i butkken, og er registrert i to ulike datasystemer.

– Hvis noen tar feil og kommer til Posten-skranken med en hentereferanse fra PostNord, så ber jeg dem komme til tippedisken. Noen sier det bare er tull, men så forklarer jeg at det er to konkurrenter, sier hun.

Feilen skjer ofte mange ganger om dagen. For selv om Posten har hatt konkurranse på frakt og levering av pakker lenge, så har kundene merket en radikal endring på relativt kort tid.

Halvparten har dobbelt opp

En gjennomgang NRK har gjort av utleveringsstedene til Posten og konkurrenten PostNord viser at de på få år har fått felles utlevering på stadig flere steder. Nå er det felles utlevering mer enn 700 steder rundt omkring i landet.

Det betyr at mer enn halvparten av stedene der Posten har post i butikk finnes også en konkurrent som også leverer ut pakker.

– Vi forsøker verken å unngå eller oppsøke de samme lokasjonene som Posten. Vi velger utleveringssteder basert på en rekke kriterier, som lokasjon, tilgjengelighet, plass, parkering og åpningstider, sier kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord.

– Mange går feil

Enkelte kunder har reagert på at det er dobbelt opp, men verken Posten eller PostNord har fått så mange reaksjoner at de ser det som særlig problematisk.

I Coop-butikken i Halden er Thea Otte en av dem som ikke lenger blir forvirret.

Thea Otte

Kunde Thea Otte har lært seg å gå i riktig kasse.

Foto: Christian Nicolai Bjørke

Hun handler nemlig så mye på nett at hun har lært seg å forstå hvilke referansenummer som betyr at pakken kommer til Posten, og hva som er PostNord.

– Det er mange som går feil, for de tenker at posten er posten. Men de som jobber her er flinke til å finne frem og hjelpe, sier hun.