– Dette var jo utredet for tre år siden. Da fastslo Jernbaneverket gjennom grundige utredninger at jernbanen bør gå gjennom både Fredrikstad, Sarpsborg, Halden og selvfølgelig Moss hvor man allerede er i gang med detaljplanlegging, sier Ole Haabeth (Ap) til NRK.
Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener den beste løsningen er en kombinasjon av den tidligere lanserte Glommabanen, og at jernbanens nye dobbeltspor går rett frem fra Råde til Skjeberg.
– Særinteresser i enkelte miljøer i Fredrikstad må vike for nasjonens og regionens beste, mener Ueland.
Knutepunkt på Rolvsøy
Glommabanen er et foreslått bybane-prosjekt mellom Fredrikstad, Sarpsborg og det nye sykehuset på Kalnes. For noen uker siden gikk KrF i Sarpsborg ut med støtte til dette, og foreslo et nytt sentralt kollektivknutepunkt på Rolvsøy.
– I dette viser de evne til å se at utviklingen lokalt nødvendigvis henger sammen med hva som skjer på den andre siden av kommunegrensen, at regionen ligger i et pressområde som gir muligheter.
– De viser også ansvar for å utvikle regionen for fremtidig næringsvekst og innbyggerbehov, og at man som lokalpolitiker ikke sitter alene i en dump uavhengig av omverdenens og fremtidens utfordringer, sier Ueland.
– Skaper støy
Men fylkesordføreren påpeker at Østfold-politikerne har sagt nei også til Glommabanen, i alle fall på kort sikt.
– Vi har sagt at en gang i fremtiden kan kanskje dette være interessant, men det er kjempestore investeringer som må til og disse pengene finnes ikke i dag.
Haabeth er redd utspill som de fra Ueland og KrF i Sarpsborg kan gjøre mer skade enn nytte for jernbaneutbyggingen i fylket.
– Det skaper litt støy og man stiller litt spørsmål andre steder om Østfold egentlig ønsker en rask utbygging av et dobbeltspor, sier han.