NRK Meny
Normal

Haabeth: – Ny jernbanetrasé avgjort for lengst

Fylkesordføreren har lite til overs for den tidligere NSB-sjefens utspill om at nytt dobbeltspor ikke bør gå innom Fredrikstad og Sarpsborg sentrum.

Ole Haabeth

OPPGITT: Ole Haabeth (Ap) sier det nye dobbeltsporet skal gå innom alle byene i ytre Østfold.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

– Dette var jo utredet for tre år siden. Da fastslo Jernbaneverket gjennom grundige utredninger at jernbanen bør gå gjennom både Fredrikstad, Sarpsborg, Halden og selvfølgelig Moss hvor man allerede er i gang med detaljplanlegging, sier Ole Haabeth (Ap) til NRK.

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener den beste løsningen er en kombinasjon av den tidligere lanserte Glommabanen, og at jernbanens nye dobbeltspor går rett frem fra Råde til Skjeberg.

Glommabanen

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener det nye dobbeltsporet bør gå rett fra Råde til Skjeberg, med Glommabanen som matetilbud i Fredrikstad og Sarpsborg.

Foto: Glommabanen AS

– Særinteresser i enkelte miljøer i Fredrikstad må vike for nasjonens og regionens beste, mener Ueland.

Knutepunkt på Rolvsøy

Glommabanen er et foreslått bybane-prosjekt mellom Fredrikstad, Sarpsborg og det nye sykehuset på Kalnes. For noen uker siden gikk KrF i Sarpsborg ut med støtte til dette, og foreslo et nytt sentralt kollektivknutepunkt på Rolvsøy.

– I dette viser de evne til å se at utviklingen lokalt nødvendigvis henger sammen med hva som skjer på den andre siden av kommunegrensen, at regionen ligger i et pressområde som gir muligheter.

Osmund Ueland

– Særinteresser i enkelte miljøer i Fredrikstad må vike for nasjonens og regionens beste, mener Ueland.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

– De viser også ansvar for å utvikle regionen for fremtidig næringsvekst og innbyggerbehov, og at man som lokalpolitiker ikke sitter alene i en dump uavhengig av omverdenens og fremtidens utfordringer, sier Ueland.

– Skaper støy

Men fylkesordføreren påpeker at Østfold-politikerne har sagt nei også til Glommabanen, i alle fall på kort sikt.

– Vi har sagt at en gang i fremtiden kan kanskje dette være interessant, men det er kjempestore investeringer som må til og disse pengene finnes ikke i dag.

Haabeth er redd utspill som de fra Ueland og KrF i Sarpsborg kan gjøre mer skade enn nytte for jernbaneutbyggingen i fylket.

– Det skaper litt støy og man stiller litt spørsmål andre steder om Østfold egentlig ønsker en rask utbygging av et dobbeltspor, sier han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Østfoldbanen innstilles i helga

    Østfoldbanen blir stengt på strekningen Oslo S-Halden/Kråkstad fra lørdag 28. april klokken 02:00 fram til søndag 29. april klokken 14:00. Bane NOR skal gjøre viktige arbeider med vedlikehold og utbygging på strekningen.

    Jernbane, tog, Østfoldbanen
    Foto: Håvard Wien / NRK
  • Vil ha forbud mot gummigranulat

    SV vil ha forbud mot å bruke gummigranulat på kunstgressbaner innen 2023. Det skriver Smaalenenes Avis. Stortingsrepresentant fra Østfold SV, Freddy Øvstegård, sier til avisa at det er helt krise at tonnevis med plast ødelegger miljøet og renner ut i hav og drikkevannskildene.

    Granulat i hand
    Foto: Ingrid Telset Heltne / NRK