I går slo flyplassdirektør Pål Tandberg i driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn fast at det er umulig for private eiere å drive flyplassen, så lenge de må betale 30 millioner kroner i avgifter i året til Avinor.
– Avinor må senke avgiftene overfor Moss lufthavn Rygge eller overta flyplassen, sa han til NRK tirsdag.
Det er en løsning fylkesordfører Ole Haabeth i Østfold fylkeskommune føler seg komfortabel med.
– Hvorvidt dette er ønskelig fra de to store eierne vet jeg veldig lite om. Men for oss som fylkeskommune er det ikke noe problem om Avinor skulle bli eier, sier Haabeth.
Kjemper for «levelige vilkår»
Østfold fylkeskommune eier snaut fem prosent av selskapet som drifter Moss lufthavn Rygge. De to store eierne er Orkla og forretningsmannen Olav Thon.
Det var på et møte med næringsminister Monica Mæland i Moss i går at Rygge-sjef Pål Tandberg kom med den klare meldingen til myndighetene.
Fylkesordfører Haabeth forstår utspillet til Tandberg.
– Derfor har både Torp og Rygge, og politikerne i Vestfold og Østfold, kjempet for at man skal få mest mulig levelige vilkår, slik at man kan drifte videre, forteller Haabeth.
- Les også: Kjempekrav fra Avinor
Thon og Orkla må avgjøre
Foreløpig har det ikke blitt opprettet kontakt med Avinor angående et eventuelt salg av flyplassen.
– Vi har kontakt mot sentrale myndigheter som en fylkeskommune, og som en utviklingsaktør. På eiersiden er det nok de store eierne som må ta avgjørelsen på om man ønsker et salg eller ikke, sier fylkesordføreren.
Avinor har forøvrig gått til sak mot Sandefjord lufthavn Torp for å få en juridisk avklaring på om de har plikt til å betale. Dom i denne saken er ventet om kort tid.
– Fornuftig
Stortingsrepresentant Svein Roald Hansen i Arbeiderpartiet mener det vil være fornuftig om Avinor overtar driften av Moss lufthavn Rygge.
– Jeg nevnte faktisk dette for Randi Flesland da hun var sjef for Avinor for noen år siden. Det var ett fylke som ikke var på Avinor sitt kart over flyplasser, og jeg mente at de burde overta og drifte flyplassen på Rygge. Dette er et fornuftig forslag, sier han.
Hansen tror samtidig at det vil bli enklere å få inn et nasjonalt rutenett på Rygge, dersom Avinor eier og drifter flyplassen.
– Avinor driver hele nettverket av flyplsser i Norge. De har en pengemaskin på Gardermoen som bidrar til å styrke økonomien til de mindre lufthavnene. Jeg tror faktisk at Rygge vil bli et positivt bidrag til Avinor-systemet etter litt tid, dersom man får på plass flere flyselskaper og flere destinasjoner innenlands.