SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Den 20. juni i fjor startet de daglige bussavgangene fra Norge til Strömstad.
16 daglige turer skulle sørge for at pendlere og grensehandlere fikk et busstilbud på tvers av grensen.
Men så langt har ikke pendlerbussen vær noen suksess.
For få er interessert i å reise med Grensependelen på handletur eller til jobb i grenseområdene.
Fra oppstarten i fjor og til 1. mars i år har 33.000 reist med Grensependelen. Fordelt på antallet avganger i perioden tilsvarer det et gjennomsnitt pr. tur på fem passasjerer.
Rundt 18.000 passasjerer har reist fra Halden til Strömstad, mens 15.000 har reist med TIMEkspressen fra Oslo via Sarpsborg og over grensen, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.
Får EU-støtte
- Daglige bussavganger mellom Norge og Sverige blir en fast ordning dersom passasjerene strømmer til, sa Terje Blomberg i Østfold Kollektivtrafikk til NRK før rutene startet.
Etter 25 år med diskusjoner skulle det endelig opprettes en grensebuss som et prøveprosjekt.
Prosjektet koster 7 millioner kroner, og utgiftene deles mellom EU og den norske stat.
Må ha offentlig midler
Fra årsskiftet 2006/2007 opphører støtten fra EU, og prosjektet skal evalueres.
Driftsinntektene har fra juni i fjor til mars i år vært på 1,5 millioner.
SA skriver at fylkesrådmann Atle Haga mener erfaringene så langt viser at det offentlige må yte tilskudd for å opprettholde tilbudet.
Dermed kan det spøke for Grensependelen, om ikke passasjertallet øker, og om de offentlige tilskudden ikke føres videre.