Tross krisetider og kommuners plikt til å gi økonomisk råd og veiledning til innbyggere, er det vanskelig for østfoldinger som sliter med gjeld å få den hjelpen de har krav på.
Må rydde opp
Geir Røed er prosjektansvarlig for undersøkelsen hos forbrukerrådet. Han sier Østfold må rydde opp og gi bedre hjelp til gjeldsofre.
- Alle kommuner bør tilby time til gjeldsofre innen to uker og alle kommunene må informere på nettsidene sine. Alle kommunene må også svare på henvendelser fra gjeldsofre. Det er det mange kommuner i Østfold som ikke gjør, så derfor bør de rydde opp, sier Røed til NRK.
Små kommuner gir dårligst hjelp
Flere av kommunene i Østfold som gir dårlig hjelp til gjeldsofre er små kommuner som samarbeider om felles gjeldsrådgivning, sier Røed.
- Flere av de mindre kommunene i Østfold samarbeider om interkommunal gjeldsrådgivningsordning. De fleste små kommunene som samarbeider om dette, og bruker ekstra ressurser på dette, kommer svært dårlig ut av undersøkelsen, fortsetter han.
- De svarer ikke på epost, og har ikke informasjon på nettsidene sine.
Kommunene som gir dårligst hjelp til gjeldsoffere i Østfold er Rygge, Rømskog, Marker og Hvaler viser undersøkelsen.
Unntaket er Skiptvet som kommer best ut og er en av de 12 kommunene på landsbasis som gir god nok hjelp til gjeldsofre.
Tar dette svært alvorlig
NAV-leder i Hvaler kommune Knut Tore Eide ser svært alvorlig på at de kom dårligst ut i Østfold.
- Det er veldig beklagelig og trist å lese. Vi mener jo at vi er ganske raske til å gi folk som ønsker det den rådgivningen de har krav på å få. Men øyeblikksbildet som denne undersøkelsen her representerer så sier det noe annet og det tar vi alvorlig, sier Eide til NRK Østfold.
- Hva kommer dere til å gjøre med dette?
- Informasjonen på hjemmesiden til kommunen når det gjelder gjeldsrådgivning må vi gjøre mye bedre. Også må vi gå gjennom en gang til hvordan vi prioriterer henvendelser, sier Eide.
Lang ventetid i Sarpsborg
Undersøkelsen viser at gjeldsofre får god hjelp i Sarpsborg, men at ventetiden er altfor lang.
- Problemet med Sarpsborg er at der er det opp til 6 månders ventetid på time. Det er noe Forbrukerrådet er altfor lenge å vente dersom man har dårlig råd og har store gjeldsproblemer, sier Geir Røed i Forbrukerrådet til NRK.
Må få bedre nettsider
- Det er mange kommuner, som ikke har god nok informasjon på nettsidene deres. Et unntak er Fredrikstad. De linker til fyldig og god informasjon hos NAV. Det bør flere kommuner gjøre, sier Røed.
Må lære av andre
Prosjektansvarlig for undersøkelsen hos forbrukerrådet Geir Røed sier nå at de kommunene som kom dårligs ut må ta lærdom av andre kommuner.
- De dårlige kommunene i undersøkelsen bør se til Skiptvet og de andre kommunene på landsbasis som gjør det svært bra på denne undersøkelsen. Noen kommuner får det til, da kan også andre kommuner klare det, sier Røed.