Hopp til innhold

Gikk to uker på cellegift helt unødvendig

Svikt i kommunikasjonen gjorde at en pasient ved Sykehuset Østfold fikk cellegift uten at han trengte det, bekrefter pasientsikkerhetsutvalget.

Sykehuset Østfold, avdeling Fredrikstad

En pasient ved sykehuset Østfold fikk cellegiftbehandling i to uker, selv om prøver viste at sykdommen var godartet.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Pasienten fikk cellegift da de første prøvene som ble tatt viste tegn til en alvorlig kreftsykdom, men da prøven ble gjennomgått på nytt viste det seg at sykdommen var godartet.

Behandlingen med cellegift ble likevel ikke avsluttet før det hadde gått over to uker, bekrefter leder for pasientsikkerhetsutvalget for somatikk, ved Sykehuset Østfold, Jostein Vist.

– Dette er en veldig uheldig situasjon og en veldig sterk uønsket hendelse fra sykehuset sin side, sier han.

– Det å gå lenge på denne type krevende behandlingen som pasienten fikk, er ansett som en alvorlig pasientskade i sykehuset, sier Vist videre.

– Informasjonen nådde ikke frem

Jostein Vist i Helsetilsynet

Leder for pasientsikkerhetsutvalget for somatikk, ved Sykehuset Østfold, Jostein Vist, sier at situasjonen er uheldig.

Foto: NRK

Ifølge Vist skal det formidles umiddelbart når en diagnose endres.

– Her nådde altså ikke denne informasjonen frem til den som var ansvarlig for behandlingen som hadde startet, sier han.

– Det var mange involverte aktører i sykehuset i oppfølgingen av denne pasienten, og informasjonen kom da dessverre ikke frem dit den skulle, så raskt som den skulle.

Gjennomgår rutiner

Vist legger vekt på at behandlingen ble startet korrekt.

– Det er ingen grunn til å kritisere at man først vurderte vevsprøven som en alvorlig kreftsykdom. Men det viktige er at når sykehuset får informasjon tilbake om at en behandling som er startet bør stanse, må informasjonen formidles raskt til sykehuset.

Nå har sykehuset hatt en gjennomgang av rutiner.

– Det viktige her er å gå gjennom rutiner i sykehuset for å sørge for at denne type viktig informasjon for oppfølging av pasienter kommer frem så raskt som mulig. En slik gjennomgang har man nå hatt, sier Vist.