Hopp til innhold

Frykter elbilbranner i borettslag-garasjer

Det som starter som en liten bilbrann kan fort bli dyrt og gjøre stor skade. Frykten for at elbiler skal ta fyr under lading gjør at borettslag og bedrifter skjerper sikkerheten.

Parkeringshus

TOK FYR: Nyttårsaften ble 1400 biler ødelagt da det tok fyr i et parkeringshus i Liverpool. De foreløpige rapportene viser at en brann inni en bil i parkeringshuset førte til at andre biler tok fyr.

Foto: Peter Byrne / AP

Fra årsskiftet trådte den nye eierskapsloven i kraft. Den gjør det enklere å installere ladestasjoner for elbil på sameiets fellesområde.

Styret i sameiet kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

– Vi har forståelse for at det er en bekymring, men så langt har det ikke vært nevneverdige tilfeller av elbil-branner i garasjer. Denne frykten ligger nok mest på det psykologiske plan. Men å være innovative og tenke konsekvens er veldig bra, og riktig i mange sammenhenger, sier Gunnar Andersen, som jobber i Boligbyggelagenes Partner.

Tall fra Finans Norge viser at 2.535 biler brant i løpet av den ni første månedene i 2017, noe som gjorde at forsikringsselskapene måtte ut med 175 millioner kroner.

Brannteppe for bil

Slik brukes brannteppet for å slukke eller begrense bilbranner.

Foto: JON-FREDRIK KLAUSEN / NRK

Store konsekvenser

Herald Knutsen i Entra ASA, som leier ut kontorbygg over hele landet, sier at de er nødt til å sette inn ekstra tiltak mot bilbranner.

– Vi er nødt til å sikre verdiene våre, for her snakker vi om veldig store verdier. Til nå har vi ikke hatt noen branner, men vi er veldig opptatt av å få på plass riktig utstyr før det skjer, sier han.

Frank Brubakken BRANNTEPPE

Frank Brubakken er oppfinneren bak det nye brannteppet.

Foto: JON-FREDRIK KLAUSEN / NRK

På forsikringsselskapet If sitt sikkerhetssenter i Hobøl fikk brannfolk, boligbyggelag og eiendomsselskaper tirsdag demonstrert et brannteppe som kan brukes til å slukke eller dempe brann i biler.

Gjennom sitt varmesøkende kamera, dokumenterte brannmannskapene at varmen i den brennende bilen sank fra 900 grader til godt under 100 ved hjelp av teppet.

Håpet er at det skal hindre spredning og store skader som følge av en bilbrann.

– Ofte kommer brannvesenet til en garasje som er fylt av røyk, og de vet ikke alltid hvilken bil som brenner. Da er det fint hvis noen har lagt et slik teppe over bilen, slik at brannvesenet kan taue bilen ut, forteller Frank Brubakken, som står bak teppet.

Storbrann startet i truck

Brubakken trekker frem brannen i lageret til Asko i Vestby som et eksempel på hvor galt det kan gå når det først har begynt å brenne i et kjøretøy.

I april i fjor begynte det å brenne i en truck på området til Asko. Men før brannvesenet kom til stedet, hadde brannen spredd seg til taket flere meter over trucken.

Over 150 mennesker ble evakuert og storbrannen gjorde skader for rundt 100 millioner kroner, i tillegg til tapte varer til en verdi av 100 millioner og over et døgns forsinkelse på frossenmat på Østlandet.

I Liverpool ble opptil 1.400 biler ødelagt da parkeringshuset ved Liverpool Echo Arena brant nyttårsaften. De foreløpige rapportene viser at en brann inni en bil i parkeringshuset førte til at andre biler tok fyr.

Brann i Asko

Det tok flere dager å slukke brannen på Asko sitt varelager i Vestby i fjor. Brannen sørget for skader for flere hundre millioner kroner.

Foto: Freddie larsen / NRK

– Viktig at brannvesenet henger med

Spesielt er det frykt for at elbiler skal ta fyr. Disse kan være vanskeligere å slukke, fordi varmen som oppstår dersom batteriet begynner å brenne er høyere enn ved en vanlig brann.

Simen Short, Branninspektør Indre Østfold brann og redning t.v.

Simen Short (til venstre) forteller at elbilbranner er en utfordring.

Foto: JON-FREDRIK KLAUSEN / NRK

Ofte er det vanskelig for brannvesenet å fjerne brennende biler fra andre brennbare materialer, forteller Simen Short, som er branninspektør i Indre Østfold brann og redning.

– Vi opplever at mange ladestasjoner blir plassert langt inne i parkeringskjelleren. Folk må være flinke til å høre på råd fra brannvesenet, og lese anvisning for lading av elbilen. Men det er også viktig at vi som etat er med på utviklingen. Vi må ta til oss og prøve ut nye produkter, sier han.