NRK Meny
Normal

Frykter 17 år med planlegging

NHO Østfold vil ha raskere planlegging av veiprosjekter. Og mener de har funnet noen av tidstyvene.

Alternativ 5

Når blir dette systemet en del av veinettet i Moss? NHO mener større bruk av statlige planer er et av flere virkemidler som bør brukes oftere.

Foto: Faksimile, konseptvalgutredningen

Hvorfor tar det så mange år fra planene blir lansert til spaden settes i jorda? Riksvei 19, veien mellom Horten og Moss, er et slikt eksempel i Østfold. Allerede i august 2007 ble det bestilt en rapport som skulle se på de beste løsningene. Ni år etter er det ikke tatt et spadetak, til tross for at regjeringen har gitt klarsignal.

Krevende for byen

NHO i Østfold begynner å bli utålmodige.

– Hvis det ikke skjer noe nå, kan vi risikere at planleggingstida strekker seg slik at byggestart ikke blir før i 2024. Og da har vi 17 års planleggingstid for dette viktige prosjektet for Moss by og næringslivet i Østfold, sier regiondirektør Roald Gulbrandsen.

Roald Gulbrandsen

NHOs regiondirektør Roald Gulbrandsen vil blant annet ha en raskere og smidigere behandling av kommunedelplaner i forbindelse med veiplanlegging.

Foto: Trond Øyvind Karterud / NRK

Men istedenfor bare å klage, har organisasjonen nå fått Vista analyse til å se på mulighetene. Og ifølge en fersk rapport, finnes det måter å gjøre ting kjappere på:

– For eksempel ønsker vi at statlig plan må være hovedregel hvis det er flere kommuner involvert. Og tidsfrister i kommunedelplanene må følges opp mye strengere enn det har vært gjort tidligere.

Politikerne må bli tøffere

Et brukbart steinkast fra kaia hvor Bastøferga sørger for å få trafikantene over Oslofjorden, sitter Lars Markussen og Anders Kristiansen og nyter en god kopp kaffe. De er ikke helt sikre på om politikerne tør være upopulære:

Mossinger om køproblemer i byen

Lars Markussen (t.v.) og Anders Kristiansen mener Moss har et stort problem med trafikken i forbindelse med Bastøferga.

Foto: Trond Øyvind Karterud / NRK

– Det er nødt til å være flere politikere som tør å stå i stormen i en periode. For at det skal bli bedre etterpå, sier Markussen og skuer utover fjorden og køen av biler som venter på neste ferge til Horten.

En av de som bruker den ofte er Mikael Ask som kjører lastebil her jevnlig. Han synes det er trist at det tar så lang tid å få gjort noe, før han konkluderer:

– Det er alltid feil at fergetrafikk skal gå gjennom byene. Det blir et problem, sier han.

Positivt pilotprosjekt

Problemene havner på samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens bord. Han kan ikke love noenting om det blir større tempo på planleggingen og utbyggingen av riksvei 19, men er langt på vei enig med NHO i at noe må gjøres:

Ketil Solvik Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ha bedre samarbeid mellom etatene.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Det er veldig omstendelig å bygge vei. Altfor omstendelig, spør du meg, sier ministeren og peker på at mer samarbeid har vært vellykket et annet sted i landet.

– En trenger ikke alltid endre lover, men praktisere det på en annen måte. Ringeriksbanen er et godt eksempel på det. Vegvesenet og Jernbaneverket ble bedt om å samkjøre seg og det viste seg å fungere godt, sier han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Slo kona – ble pågrepet

    En mann i 50-årene er pågrepet av politiet for å ha slått sin kone. Det skriver politiets operasjonssentral på Twitter. Mannen skal ha vært beruset da han ble pågrepet i Halden i går kveld. I tillegg beslagla politiet et gevær hos mannen, fordi det ikke var lagret på riktig måte.