Hjemme i Sarpsborg deler Julia Brännström fra FpU artikler hun liker på Facebook. Hun er mest kjent for artikkelen om sytende kunstnere. Den er delt og kommentert nesten 9000 ganger.
– Vi er kjente for å kalle en spade for en spade. Det vekker ofte veldig mye engasjement, sier Julia.
– Det synes jeg også at politikere burde bli veldig mye flinkere til. Man ser ofte at de har et eget politisk språk som folk flest ikke forstår.
- Les også: – Sosiale medier gir nye eliter
Forskning viser at Siv Jensen og Frp vinner på Facebook. Mens Jens Stoltenbergs oppdateringer blir delt gjennomsnittlig 44 ganger, deles Siv Jensens 67 ganger.
– De får veldig mye rom i mediene, men det skjer kanskje ikke på deres egne vilkår, sier Anders Olof Larsson, som er postdoktor ved institutt for medier og kommunikasjon.
– Da blir det å bruke sosiale medier, som for eksempel Facebook, en bra måte for dem å nå ut med sine budskap, sier han videre.
Olsson har sammenlignet hvem som blir spredt mest i Norge og Sverige.
– I Norge er det Frp og deres partileder som får veldig mye spredning. Mens i Sverige ser vi at Sverigedemokratena får ekstremt mye spredning.
I Sarpsborg venter Julia spent på respons på artikkelen hun nettopp har delt om arbeidsminister Robert Eriksson.
– Den har fått omtrent ti likes. Det er god stemning, så håper jeg de deler den videre også.
Se hele Tv-reportasjen her: