Hopp til innhold

Frontruta knust etter utforkjøring

Henning Solberg kjørte videre i 200 km/t uten frontrute. Det er ekstremt jevnt i teten i Rally Australia.

Henning Solberg

Henning Solberg måtte kjøre deler av 17. fartsprøve uten frontrute. Da måtte brillene på.

Foto: Team Expert

Henning Solbergs sjanser til å havne på pallen i Rally Australia ble kraftig redusert etter en utforkjøring i den 17. fartsprøven.

Vannplaning i 150 km/t

- Jeg fikk vannplaning i sikkert 150 km/t, og dro rett av veien og rulla, forteller Solberg.

Han mente veiene i Australia så innbydende ut, der de raske grusveiene, som kunne minne både om veiene i New Zealand og Finland, lå klare.

Men det var før regnet kom og alt forandret seg.

Les også: Henning er 10 mill. unna «dream team»

Les også: Henning på 2.-plass

Henning Solbergs bil uten frontrute

Henning Solbergs bil fikk skader både på forskjermen og panseret, og frontruta ble ødelagt da bilen gikk rundt i 17. fartsprøve i Rally Australia.

Foto: Team Expert

- Utrolig glatte veier

Rallyet har gått fra å være en fartsfest, til å bli et enormt utfordrende løp med glatte, gjørmete veier, som betyr utrolig vanskelige forhold.

- Det er utrolig glatt, og i tillegg er det store vanndammer. Og vi er liksom ikke med i dette gamet for å bremse. Så det er bare å holde full fart og håpe på at du kommer riktig ut på den andre sia. Men jeg feilberegna litt over én av tusenvis av vanndammer, og da gikk det rett ut av veien. Jeg rulla, sier Solberg.

I rundkastet traff bilene en stolpe som nesten gikk gjennom frontruta, og Solberg pådro seg muligens et brudd i tommelen i uhellet.

Hendelsen gjorde at han tapte over et minutt i forhold til de beste, og han kjørte til mål i den 17. fartsprøven med ødelagt frontrute og skader på forskjermen og panseret.

Etter 25 fartsprøver ligger Solberg på sjetteplass, godt over to og et halv minutt etter Sordo som leder.

Les også: Rallystjerner steinet av aktivister

Jevnt i teten

Det er ekstremt jevnt i teten i Rally Australia.

Etter lørdagens to siste fartsprøver, som var korte Super Special-etapper, var det bare ett tiendedels sekund som skilte de tre første førerne.

Dani Sordo leder foran Sebastien Loeb på andreplass og Mikko Hirvonen på tredjeplass.

Taktikk fra Loeb

I den 23. fartsprøven, som var lørdagens siste lengre etappe, overtok Hirvonen ledelsen fra Sebastien Loeb.

Det skyldtes hovedsakelig taktisk kjøring av franskmannen.

Loeb lot lederposisjonen gå fra seg for å få en bedre startposisjon i søndagens første fartsprøve, som er den 26. i rekken.

Årsaken er de vanskelige føreforholdene og at veiene har vært dårlig ryddet så langt i rallyet.

Det kan derfor være en fordel ikke å starte først i den første fartsprøven på rallyets siste dag.

Stillingen etter 25 fartsprøver:

1. Dani Sordo 1:52:28.1
2. Sebastien Loeb 1:52:28.2
3. Mikko Hirvonen 1:52:28.2
4. Jari-Matti Latvala 1:53:12.5
5. Sebastien Ogier 1:53:14.3
6. Henning Solberg 1:55:10.5
7. Matthew Wilson 1:55:11.3
8. Federico Villagra 1:56:27.9
9. Hayden Paddon 2:01:44.1
10. Martin Prokop 2:01:57:4