NRK Meny
Normal

Fremskrittspartiet reagerer etter Melands uttalelser

Østfold Frp innkaller til ekstraordinært styremøte for å behandle saken om Frp-politikeren Jarl Meland, etter at flere av hans ytringer på Facebook ble kjent i går.

Jarl Meland montasje

Reaksjonene kommer fra flere hold, etter at Jarl Melands poster på sosiale medier, som blant annet sammenligner Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre med Vidkun Quisling, ble kjent.

Foto: Skjermdump: Facebook Montasje: Rune Fredriksen

Partiets fylkesleder Leif Eriksen sier at de skal rydde opp.

Leif Eriksen, leder i Frp i Fredrikstad

Det blir et styremøte om kort tid, og det kommer ingen konklusjoner før da, sier Frps fylkesleder Leif Eriksen.

Foto: Frp

– Som fylkesleder ser jeg ganske alvorlig på medlemmer som kommer med slike ytringer. Vi kommer til å kalle sammen til et ekstraordinært fylkesstyremøte om ganske kort tid, og så blir saken behandlet her. Jeg kan ikke konkludere med noe før vi har hatt det styremøtet.

I en tråd på SIANs (Stopp Islamiseringen av Norge) Facebook-side den 10. juni omtales en dagbladet.no-artikkel om at det er oppnådd politisk enighet om å ta flyktninger fra Syria til Norge. I kommentarfeltet sammenligner Meland Jonas Gahr Støre med den dømte og henrettede landssvikeren Vidkun Quisling:

Meland kommentar
Foto: Skjermdump: Facebook

Meland sa til NRK Østfold i går at han beklager og tar avstand fra ordene han brukte da, og også i andre tilfeller der han deltok i diskusjoner om islamsk radikalisering og mottak av flyktninger.

– Jeg valgte vel egentlig ikke å skrive dette. Det er ikke seriøst overveid. Man blir ivrig når man skriver og til slutt snakker man vel før man kobler inn hjernen og kommer med noen uoverveide ord og uttrykk som man helst skulle vært foruten.

Jarl Meland, Spydeberg Fremskrittsparti

Krever opprydding

Rune Berglund Steen,

Dette må Frp rydde opp i, mener leder Rune Berglund Steen i Antirasistisk Senter.

Lederen i Antirasistisk Senter, Rune Berglund Steen, mener dette er uforenlig med deltagelse i demokratiske partier.

– Det er antidemokratisk. Det er ekstremistisk, og det er helt og fullt uakseptabelt. Det er åpenbart at Frp må rydde opp i dette, sier Berglund Steen.