SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Ordføreren har tidligere vist forståelse for problemene med denne flaskehalsen. Han erkjenner også at uten bompenger vil det gå svært lang tid før det eventuelt kommer en ny bru, sier leder for Sarpsborg håndverks- og industriforening, Dag Arthur Aasbø til Sarpsborg Arbeiderblad.
Han mener ordføreren er klar over at næringslivet vil lide under det at det ikke bygges ny bru over Sarpefossen.
- Jeg forstår ikke konklusjonen hans, sier Aasbø som selv arbeider ved Borregaard, Sarpsborgs aller største industriarbeidsplass.
- De som sier nei til bompenger påtar seg et meget stort ansvar, sier Dag A. Aasbø.
Trolig nei i bystyret
Tirsdag kveld har Sarpsborg Arbeiderparti representantskapsmøte.
Det meste tyder på at det der blir et klart nei til bom i representantskapsmøtet, og dermed et påfølgende nei til bompengefinansiering i Sarpsborg bystyre onsdag.
- De som sier nei til bompenger påtar seg et meget stort ansvar, sier Aasbø til SA.
Nei uten alternativ
Aasbø mener et nei til bompenger ødelegger mulighetene for å utvikle Østre bydel og områdene øst for Glomma som nærings- og boligområder.
Han mener det er særlig alvorlig at bystyret trolig sier nei uten å ha et realistisk alternativ.
- De snakker om å få staten til å betale brua. Men faktum er at ingenting tyder på at det skal skje, sier Aasbø.
Folk i mot - næringslivet for
I lokalbefolkningen er det stor motstand mot bompenger, mens det blant næringsdrivende i Sarpsborg håndverks- og industriforening er bred enighet om at bomløsningen er bedre enn fortsatt kø, skriver SA.
- Det er sjelden næringslivet og befolkningen har så sammenfallende interesser, sier Aasbø.
Med et nei til bompengefinansiering pålegger de lokalt ansvarlige en stor del av Sarpsborgs befolkning en halv time ekstra reisevei hver dag, og de påfører næringslivet store kostnader, mener han.