Forbrukerrådet har laget en egen kalkulator for at reisende skal kunne sjekke hva de har krav på dersom flyet deres blir forsinket eller innstilt. På kalkulatoren kan forbrukerne skrive inn hvor de skal og hvor lenge de har ventet. Dermed blir det beregnet om utgifter til mat, drikke og hotell kan dekkes, eller om de kan få pengene for reisen tilbake.
Landsomfattende aksjon
Forbrukerrådet var på plass på en rekke flyplasser i formiddag for å vise flypassasjerene hvordan denne kalkulatoren kan brukes. De var representert på flyplassene Tromsø, Værnes, Flesland, Sola, Kjevik, Gardermoen, Torp og Rygge.
Forbrukerrådet har sett behov for et slikt hjelpemiddel ettersom rettighetene til forbrukerne rundt flyreiser er veldig kompliserte, og det er vanskelig for vanlige folk å vite hva de har krav på.
Har plikt til å informere
Forbrukerrådets direktør Randi Flesland er langt fra fornøyd med informasjonen flyselskapene gir passasjerene når det oppstår problemer med flyavgangene.
– Flyselskapene har plikt til å fortelle passasjerene hva de har krav på. Det er når du har ventet i timevis at du trenger mat og drikke, og det er når du får vite at flyet er innstilt, at du må velge om du vil ha pengene tilbake eller reise senere, sier Flesland. Hun mener det ikke er tilstrekkelig at noen flyselskaper sender SMS til kundene når flyavganger er forsinket eller innstilt.
(NTB)