Hopp til innhold

Første strekning med nytt signalsystem

I dag er det offisiell åpning av landets første jernbanestrekning med det nye signalsystemet ERTMS. Østfoldbanens østre linje er først ut etter å ha blitt brukt som teststrekning.

Østre linje

Østre linje er landets første jernbanestrekning med nytt signalsystem som åpnes i dag.

Foto: Britt-Johanne Wang / Jernbaneverket

Signalfeil står i dag for rundt femti prosent av alle togforsinkelser i Norge, men med det nye systemet vil det bli forbedringer, forteller prosjektleder i Jernbaneverket Jarle Rasmussen.

– Fordelen er det at vi får en bedre overvåkning av togene, vi får mulighet til å kjøre tog over landegrensene i hele Europa og for Norge ser vi jo at nye systemer gjør at vi får ned signalfeilene og får en bedre tilgjengelighet på systemene, sier Rasmussen.

1,2 milliarder har det kostet å bygge nye plattformer og nytt signalanlegg som betyr slutten for dagens lyssignaler.

– Det systemet vi har i dag det har gule og grønne signallys langs sporet nå tar vi de vekk og gir all informasjonen inn på en skjerm inne hos lokføreren. Signalene mellom togene og systemet går på jernbanens GSM-nett.

Skal bytte ut hele jernbanenettet

I dag er det Østfoldbanens østre linje som tar steget over til nytt signalanlegg, men i løpet av de neste 15 årene skal hele det norske jernbanenettet gjøre det samme.

Prosjektsjef for ERTMS Eivind Skorstad forteller at Østfoldbanens vestre linje fra Oslo til Halden har andre strekninger foran seg i utbyggingskøen.

– Det er et ønske om å få bygget Oslo-Ski senest innen 2023, sier Skorstad.

Han forteller videre at de i første omgang vil prioritere tre jernbanestrekninger

– Ofotbanen, Nordlandsbanen og Bergensbanen skal prioriteres, sier han.