Svensk detaljehandel har klart seg overraskende bra gjennom lavkonjunktur og finanskrise i år.
Shoppingturisme og grensehandel er i vekst, og er to av elementene som har bidratt til brukbart resultat for svensk næringsliv i 2009.
Forsker på grensehandlerne
Lav svensk kronekurs i forhold til naboene Danmark, Finland og Norge har bidratt til sterk grensehandel, og nå skal Handelens Utredningsinstitutt (HUI) forske på grensehandlerne.
- Mange er svært spent på de reelle tallene, sier analytiker Ulf Rämme til
.Spørsmålet mange innen handelsnæringen i Sverige stiller seg er hvor stor grensehandel og shoppingturisme egentlig er, og hvilken effekt det har på regionene.
- Jeg har lenge hatt lyst til å få en god helhetsoversikt og grep om disse spørsmålene, og ser frem til å starte opp med undersøkelsene, sier Ulf Rämme.
Det er Svensk Handel og Tillväxtverket som finansierer undersøkelsen.
3 000 nordmenn intervjues
HUI har til hensikt å tydeliggjøre grensehandlernes mønster i forhold til andre shoppingturister.
Hvert kvartal skal 3 000 personer i Danmark, Norge og Finland intervjues.
Det er omfattende forskning med i alt 12 000 respondenter i forbrukerundersøkelsen.
- Vi skal spørre respondentene hva målet med turen til Sverige er. Videre skal vi forsøke å finne ut hvor mye penger de har brukt i detaljehandelen hos andre besøksnæringer, sier Rämme til Market.
Les også:
Positive og negative virkninger kartlegges
Gjennom undersøkelsen regner HUI med å avklare de virkelige inntektene av grensehandel, som man ikke har så mye tallmateriale på
Det er også et mål å avklare hvor grensehandlerne kommer fra og hvor innkjøpene gjøres i Sverige.
HUI mener undersøkelsen vil kunne bidra til å få en oversikt over de positive og negative effektene av grensehandel og shoppingturisme, og hvordan effekten blir regionalt.
- Vi tror forskningsmaterialet blir et svært godt underlag for å fatte beslutninger for private og offentlige aktører, sier analytikerUlf Rämme.
Projektet skal avgi rapporter i 2010, og en helhetsrapport skal foreligge i 2011.